Populitik© Fico PDF Print E-mail
User Rating: / 125
PoorBest 
Written by Radovan Choleva   
Sunday, 01 November 2009 23:00

 

To, že náš ctený predseda vlády je populistický politik (populitik©), vieme už dávno. Avšak to, čo predviedol v posledných dvoch týždňoch, prekonalo všetky doteraz známe definície a hranice populizmu o niekoľko konských dĺžok.


Začalo to neformálnou schôdzkou ministrov obrany krajín NATO v Bratislave. Robert samoprvý, rečený Fico, po stretnutí s generálnym tajomníkom Rasmussenom vyhlásil: „Kým budem premiérom, nikdy nebudem súhlasiť s rozmiestnením rakiet alebo akýchkoľvek prvkov protiraketovej obrany na území Slovenska.“ Nikto ho o to nežiadal, nikto sa ho na to nepýtal, ale on to aj tak hrdo, ako to len on vie, vyhlásil. Deň na to Slovensko súhlasilo s plánom protiraketovej obrany na svojom území. Minister obrany Baška to komentoval tak, že „premiér nevedel o čom hovorí“. Premiér však vedel veľmi dobre čo hovorí. O tom, čo sa chystá predstaviť na druhý deň americký minister obrany nemohol nevedieť, ale pri svojej nekonečnej túžbe po moci sa rozhodol urobiť zo seba siláka. Čo tam potom, že urobil Slovensku pred celým svetom hanbu, hlavne že získal politické body.

Ešte okatejšie sa náš neohrozený vodca prejavil v prípade Lisabonskej zmluvy. Po tom, čo si český prezident Klaus vymysel zámienku s nebezpečenstvom otvárania Benešových dekrétov, aby pre Čechov dosiahol výnimku z Charty základných ľudských práv, náš hrdina znova neodolal možnosti zabrnkať na najcitlivejšie struny svojich voličov a vyhlásil: „Máme len dve možnosti - buď budeme v Európskej rade vetovať český návrh, alebo budeme trvať, aby sa vzťahoval aj na Slovensko.“ Toto jeho vyhlásenie bolo hlúpe a nezmyselné z toľkých dôvodov, že len ich suchý výpočet by mi spôsobil akútnu tachykardiu. Každý, kto sa aspoň letmo zaujíma o politiku, však vedel, že je to vyhlásenie určené len a len pre domáce publikum, presnejšie pre lumpenproletariát, ktorý ho volí. O niekoľko dní už v Bruseli sklapol uši, ale o to hlasnejšie vyhlásil: „Slovenská republika nebude žiadať tú istú výnimku, akou český prezident Václav Klaus podmieňuje podpis Lisabonskej zmluvy.“ Také salto mortale na visutej hrazde (bez záchrannej siete) sa len tak nevidí, ale nášmu, prepytujem, premiérovi to nerobí absolútne žiadny problém. Nemá dokonca problém ani zvolať hneď po návrate tlačovú konferenciu a označiť to za „víťazstvo“...

    (Prepáčte, musel som si odísť odpľuť, už som späť.)

Svorníkom, ktorý tieto jeho demagogicko-ohlupovacie výpady spája, je spôsob, akým ich komunikuje. Vzorec presvitá jasne: najprv príde so siláckym výrokom, o ktorom vie, že sa dostane do uší každého kazajkou nepriviazaného Slováka a hoci sa po pár dňoch ukáže, že to bol nezmysel, nemá to už takú intenzitu, takže na body vyhráva. Bežný človek by mal byť z takýchto zvrat(k)ov zmätený ako polárny motýľ na rovníku, no taký neexistuje. Náš večne namosúrený súdruh predseda už dávno rezignoval na snahu o racionálnu a slušnú politiku, púšťa hudbu už iba pre svoje ovečky. Táto časť elektorátu už počuje iba na akési prefabrikáty politických posolstiev, lebo nemajú čas a motiváciu sa zaoberať prijímanými informáciami do hĺbky a šírky. Svätá prostota!

A v čom je rozdiel týchto dvoch prípadov oproti jeho každodennej demagógii? V tom, že takéto jeho výroky dramaticky znižujú kredit Slovenska vo svete. Na vnútroštátnej úrovni si takéto balóniky vypúšťa kde-kto, no na medzinárodnej scéne rúca všetky zábrany iba náš, z Božieho dopustenia, premiér. Ako hovorí klasik, z krátkodobého hľadiska sa to oplatí a z dlhodobého sme aj tak všetci mŕtvi... Čo s tým?


Sú iba dve možnosti. Prvá, robiť to ako on. Robiť politiku s chrbtom rovným ako jesenný agátový pahýľ, predbiehať sa v populizme, usporadúvať tlačové konferencie v štýle „dve minúty nenávisti“ a racionálnej myšlienky sa dopustiť iba v krajnom prípade, po vyčerpaní všetkých ostatných možností. Skrátka, robiť ficoviny. V takomto prípade sa prakticky počas celého volebného obdobia konajú hody demagógie, lží a jalových sľubov (nehodiace sa preškrtnite) a voľby vyhrá populitik s najväčšími pľúcami. Touto cestou sa vybrali koncom 90-tych rokov v Maďarsku a vieme ako to dopadlo.

Druhá možnosť je zodpovednejšia, ale oveľa zložitejšia. Snažiť sa neustálym vysvetľovaním a opakovaním demaskovať pravú podstatu nášho rozjareného pioniera a jeho Širokého okolia (kšefty musia byť, aj keby na diaľnice nebolo). Má to však dve hlavné úskalia. Prvé je, že nie je racionálne klásť mu racionálne otázky. To druhé je, že reagovať na jeho „argumenty“ je akoby uznanie ich racionality a legitimity. Práve preto je boj s takýmto súperom na veľmi, veľmi dlhé obdobie, kým kritické množstvo ľudí nepochopí. Dovtedy je však krajina na pokraji kolapsu a nástupcovia iba plátajú najväčšie diery, čo zase využíva nový populitik...


Nejde o ľavicu a pravicu. Ide o to, či je primárnym dôvodom vstupu do politiky dobrý úmysel, alebo úmysel obohatiť sa. Máme 20 rokov od „nežnej“ a ako vidíme, bola až príliš nežná - pri moci sú kryptokomunisti a oportunisti. Čiže presne tí, ktorí idú do politiky s cieľom pomáhať najmä sebe. Majú omnoho jednoduchšie možnosti, ako osloviť masy, pretože im na nich nezáleží. Tí, ktorí idú do politiky s túžbou pomáhať najmä ľuďom, sú v zjavnej nevýhode, pretože jednoducho také neobmedzené možnosti oslovovania más ako tí prví nemajú. Aby som však neskončil v mólovej tónine, pomôžem si parafrázou známeho citátu: Naozaj smutné nie sú časy, keď sa za dobro a zdravý rozum musí bojovať, ale keď sa bojovať prestane.


pošli na vybrali.sme.sk
Share on Facebook


 

Súvisiace články


 

 
Komentárov
Pridať Nový
Pridať komentár
Meno:
Email:
 
Názov:
Please input the anti-spam code that you can read in the image.
 
bohuzial
onlyme 13-11-2009 17:11:36
Dovod? Nevsimli ste si ze mu ide len o to aby sa dokoncili rozbehnute ksefty?
Povie cokolvek co chce plebs pocut ajkeby to mal byt kazdy den presny opak. A
plebsu to vadi? Nevadi. Preto si to moze dovolit.

Ak sa s tym da nieco robit
tak je to len dovzdelanie slovenskeho obyvatelstva, inak sa kazdu chvilu budu
opakovat cykly ze tento stat pada na hubu a potom sa musi utahovanim opaskov
zachranovat. Madarsky model je nevyhnutny, spejeme k nemu a protimadarske vladne
reci na tom nic nezmenia, je to len preto aby to nebolo take okate.
Pokryte na polovicu
Patyolat 07-11-2009 01:47:33
Niekto je populistom a niekto elitistom. Mame na vyber.
Autorovi vsak unika
dalsi prvok Ficovych prehlaseni. Su sucastou ritualnej predohry pri vyjednavani.
Najskor si vypytam 1000 eur za topanky a nakoniec sa dohodnem na stovke. To
Dzurinda typicky zacinal pri nule s usmevom na tvari a nakoniec mu dali 20.
Nezabudnime, ze Cesi tiez nezacali odmietat Lisabonsku zmluvu kvoli Benesovym
dekretom.
RE: Bagika
Tunidlo 04-11-2009 20:50:53
A v tomto momente má každá činnosť zahŕňať nejakú progresívnu
politickú aktivitu, aby sme hľadali reálne riešenie? ...

Skús svoju
žiadosť poslať mailom takému Markovičovi, som zvedavý, čo by na to
odpovedal ... :)
Pre Bagiku
zanardi 04-11-2009 13:15:39
Uhorčík povedal - my Slováci sme zmrdený národ. Nikdy nerobíme to, čo
treba.
Kocur 04-11-2009 11:38:16
Velmi dobre. Bohuzial...

.
4 All
Bagika 04-11-2009 11:35:44
typicki Slovaci - nik a nic im nie je dobre, vazeni mali by sme hladat REALNE
riesenie z tejto situacie, nie utocit jeden na druheho
Trefne ...
Duro 04-11-2009 09:25:01
Som tu nahodny okoloiduci a tiez suhlasim s vtipnym a vystiznym clankom. A ze je
autor zaujaty sa nedivim, lebo aj jemu tu ide o buducnost a ta, ak sa nieco
nezmeni, bude pre obycajnych kruta ...
Triezvosť
Tunidlo 04-11-2009 04:12:24
Od človeka, ktorý napíše pomerne trefný a úsmevný, no nesmierne zaujatý
a útočný článok by som čakal, že bude kritike aspoň trocha otvorený a
nebude za každou výtkou hľadať konšpiráciu ...

Veštec zo mňa nebude ...
re: Radovan
Mikullas 03-11-2009 23:44:48
Takto akurat tak potvrdzujes PicoBellove slova.
Skoda, mam pocit, ze dalsi
autor co si sem prisiel nieco dokazovat. A kludne na mna nereaguj ;)
PicoBello,
Radovan Choleva 03-11-2009 23:08:25
ktoré Tarasove reakcie sa ti zdajú "trefné"? K článku mal iba jednu
- že sa mu nepáči. Veľa ľuďom sa zase páči, ale taký už je Taras,
všetci ho poznáme. Ja jeho negatívne hodnotenie naozaj beriem ako známku
kvality, bez srandy a bez nadhľadu.

Na truhlíkov reagovať nebudem.
taras vs. radovan
PicoBello 03-11-2009 22:44:02
no, s tarasom tiez velakrat nesuhlasim a aj podla mna sa prilis snazi ist
protiprudu, ale teraz som na jeho strane - rado, tvojim reakciam na tie jeho
(inak, celkom trefne a legitimne) chyba naozaj nadhlad. skoda, clanok, i ked o
tom, co je v mediach furt, je dobry.

ps: aky zmysel by malo platit pisalkov,
aby obhajovali redfica na nepriatelskom sme.sk? to sa mi zda prilis silna
konspiracia ..
Kto je to ten Ando?
Element 03-11-2009 19:47:52
Silný anonymný (donedávna) diskutér, ktorý si rád otiera hubu o každého,
s kým nesúhlasí. Ale len kým píše pod pseudonymom, samozrejme.

PS.
Takáto diskusia sa ti páči? No nech sa páči.
kazdy sa mozepomylit..:)
? 03-11-2009 18:55:39
andrejkusy@gmail.com
takmer by som zabudol Radovan, 03-11-2009
18:15:05
evidentne Ty si tiez nieci "chlapec" a ani nemusis sediet na
sumracnej:)
Mikullas 03-11-2009 18:33:44
No ja neviem, dalo sa to napisat aj ovela lepsie, pride mi to ako nejaky blog na
sme. Ziadne nove myslienky a ani styl ma nejak nezaujal.
Rado,
Taras 03-11-2009 18:15:56
až niekto niekedy napíše nezaujímavý článok "O Tarasovi",
môžeme v priľahlom fóre rozoberať moju osobu. Dovtedy je to zbytočné,
budeme tomu hovoriť argumentácia ad hominem alias diskusná vata.
-
No, ja
by som ti vedel ukázať gigabajty diskusií o tupých ficovoličoch (...) a
tiež netvrdím, že v DK Ružinov má SDKÚ najaté internetové opice. Ale
možné je oboje, len som chcel vedieť či nemáš nejaké kuloárne infošky.
andrejkusy@gmail.com
takmer by som zabudol Radovan, 03-11-2009 18:15:05
evidentne Ty si tiez nieci "chlapec" a ani nemusis sediet na sumracnej:)
Ja osobne 03-11-2009 18:12:14
No comment. Presnejsie sa to napisat neda. Len skoda, ze komunisticki volici si
nepamataju vsetky tie prazdne silne slova. Alebo nechcu? Prvy dojem je dolezity.
A prvy dojem u nasho sudruha posobi vzdy srdcervuco. Az na to, ze obsah je
hromada hnoja.
zabavne
Ando 03-11-2009 17:27:41
Radovan,
pobavilo ak si sa krasne chytil. Tvoja reakcia ma len utvrdila v tom,
ze si o sebe myslis, ze si pupok sveta :) Za to, ze som sa Ti v diskusi ako
jediny nepodlizoval si usudil, ze som Ficov volic? Alebo dokonca snad, ze som
clovek, ktory je tu na to, aby na nieci prikaz sledoval tvoje egocentricke
clanky? Pobavil si ma...Mozno ta sklamem, ale som zaryty antificovec a rad si
preciam trefne clanky a blogy od autorov rovnakeho politickeho zmyslania.Humno
je portal, kde je mozne takyto typ clanku najst. Ako iste sam vies. Tvoj text by
bol tiez dobry,keby z neho priam nekricala tvoja neopodstatnena nadradenost.
Preto sa opat pytam, kto je ten Choleva (?), ktory je uz natolko zahladeny sam
do seba, ze zacina trpiet paranojou a mysli si, ze samotny Fico na neho nasadil
ludi :)
Taras,
Radovan Choleva 03-11-2009 17:21:06
každý kto sem chodí častejšie a číta tvoje diskusné príspevky a
články vie, že máš jednu nevšednú vlastnosť - ísť vždy a za každú
cenu proti názoru väčšiny. Drž sa jej aj naďalej a reaguj prosím na
každý môj článok, aby som vždy vedel, na čom som. Ak ma pochváliš,
budem vedieť, že je zle. Budeš môj lakmusový papierik.
;-)


"vypisovači" na Súmračnej nie sú fór, stačí si občas prečítať
diskusné príspevky napríklad pod článkami o emisiách alebo mýtnom tendri.
Vždy sa dozvieš úplne všetko o kauzách Dzurindovej vlády, čo asi nebude
náhoda, keďže sa to opakuje zakaždým.
Taras 03-11-2009 17:00:14
ad Rado: Ando, hoci svojsky a s pľuvancom, vyjadril presvedčenie, že mnoho
nového čitateľ v článku nenájde. To je vcleku legitímny postoj, z
ktorého si implicitne usúdil, že je Ficovým voličom.
-
Nebudeme tu
špiritizovať o definícii argumentácie ad hominem, takže sa len spýtam, že
či naozaj na Súmračnej tí vypisovači sedia, lebo ja som to doteraz bral
viacmenej ako fór. Ale možno vieš viac.
-
ad bm2: je to mesačník, volá
sa extra plus a čoskoro bude na pultoch novembrové číslo. Juch, ako sa
teším.
2 Bagika
bm2 03-11-2009 16:33:04
TO s mlyncekom pochopil aj sudruh Kapusta a vo svojej agitke platenej z nasich
dani si mlyncek dal do tituliek Fasirky.
Kdesi je to na nete, tento exot aj
vydava akysi obskurny tyzdennik.
pekne
Bagika 03-11-2009 15:27:01
Ahoj,Radovan, mne sa to paci. Diagnostikovala som u slovenskych politikov "
syndrom mäsoveho mlynceka" - Meciar, Slota, Fico, Belousova maju namiesto
ust mlyncek a melu a melu do bezvedomia obrovske mnozstva slov - vysledok je
stale len kopa hnoja.Verim tomu, ze jednoduchemu cloveku je v konecnom dosledku
fakt jedno, co pocuva. Dolezity je gulas a pivo - ked im ho das - si lepsi....
o.t.
xps 03-11-2009 14:14:20
je pravda, ze mne sa vacsina tarasovych clankov tiez nepaci (sposob: vela o teme
neviem, ale to mi nebrani o tom pisat, len aby som prezentoval svoj iny nazor),

ale tiez sa mi nezdalo, ze tvoja reakcia obsahuje nejaky nadhlad.
clanok bol
ok.
Dobre napísané
Unambiguous 03-11-2009 14:04:14
Článok mi hovorí z duše.

To ando: Neviem, čo je na tom texte také ťažko
intelektuálne. Myslím, že účelom nebolo otváranie očí, slepým by to aj
tak nepomohlo.
Taras,
Radovan Choleva 03-11-2009 13:53:18
nie si komunista, teda aspoň dúfam. Mne sa väčšina tvojich článkov tiež
nepáči, ale nemám potrebu to písať do diskusie. Ale tá "andova"
reakcia je presne toho typu, aký by človek čakal v diskusiách na SME, kde
sú za to chlapci zo Súmračnej platení - argumenty žiadne, vtipu ešte
menej, výlučne útoky ad hominem. Ale to nič, s tým musí každý autor
počítať.
super clanok
zavisko 03-11-2009 12:40:29
vdaka rado za zlepsenie dna ... ked jedno oko musi z fajkovej demencie plakat to
druhe sa aspon pobavilo :D
ech
Taras 03-11-2009 12:36:49
Rado, popravde, mne sa ten článok tiež nepáči. Som preto Ficov volič alebo
rovno komunista?
Uskalia...
jokinen 03-11-2009 12:12:34
'Prvé je, že nie je racionálne klásť mu racionálne otázky. To druhé je,
že reagovať na jeho „argumenty“ je akoby uznanie ich racionality a
legitimity. Práve preto je boj s takýmto súperom na veľmi, veľmi dlhé
obdobie, kým kritické množstvo ľudí nepochopí.'

Ked pozeram a pocuvam
Ficove prejavy, akoby som videl Meciara v mid-90's. Kontinualny flow blabolov,
za 2 minuty co ma slovo povie asi 10 chujovin, na ktore sa ani neda s ohladom na
cas v nejakej debate naplno reagovat. Proste naval... presne tento
retoricko-argumentacny bullshit pouzival kedysi Meciar, a kedze ho nikto nebol
schopny zastavit a velmi efektivne tym vyhraval, vyvinulo sa to az do znamej
'Pseudologia fantastica'/ Myslim, ze Fico na tom bude podobne.. nevidim nikoho,
kto by ho bol schopny porazit, jednoducho asi bude potrebny cas ako u Meciara,
kym to ludom pod navalom tych slubov a katastrofalnej situacie nedojde.
ando,
Radovan Choleva 03-11-2009 12:05:00
ďakujem za reakciu; riaditeľ sa domnieval, že budú iba pozitívne reakcie,
ale ja viem veľmi dobre, že už aj Ficovi voliči objavili internet. :)
pan najmudrejsi
ando 03-11-2009 11:52:44
Kto to je ten Choleva?Fajn blog by to bol, keby sa autor za kazdu cenu nesnazil
posobit tak, ze zhltol vsetku mudrost sveta. Tazky intelektual Choleva. Vsetci
sme na neho cakali, az nam konecne otvori oci a vymysli nove pomenovanie pre
Fica...(fuj, musel som si odplut, prepacte)
miio 03-11-2009 10:18:36
výborné!
smutná realita
buddha 03-11-2009 09:24:04
Nuž, všade na svete majú svojich exotov. Ale keď sa dostanú do parlamentu,
nedajbože do vlády v civilizovaných krajinách, je z toho veľké haló.
Zatiaľčo my sme už zvykli na to že nám naši "praví Slováci"
volia obskurné strany ktoré vedú ešte obskurnejšie figúrky typu Mečiar,
Prokeš, Slota, Ľupták, Fico (a aby toho nebolo málo, volia ich tak že
obskurostrany majú parlamentnú väčšinu). O výčte "osobností" na
prezidentskom poste ani nehovoriac. Niečo mi z toho síce vychádza, ale
normálne sa to bojím analyzovať...
errata
Radovan Choleva 02-11-2009 22:55:40
Samozrejme hrazda, ospravedlňujem sa. Poprosím kompetentných o opravu.
visutá hrádza
bin 02-11-2009 21:10:29
bude asi visutá hrazda, či ?
PicoBello 02-11-2009 09:36:12
"Nejde o ľavicu a pravicu. Ide o to, či je primárnym dôvodom vstupu do
politiky dobrý úmysel, alebo úmysel obohatiť sa."

naozaj,
nejde.

jedinym riesenim je pri nejakej galaktickej zhode okolnosti odsuhlasit
superustavny zakon, ze vlada moze minat resp. prerozdelovat iba iste pevne
stanovene percento HDP (a oproti sucasnemu stavu riadne skresane). ked to bude
25% HDP a nie 55%, bude nam vsetkym ovela lahsie na dusi - ci budu kradnut lavi
ci pravi.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."