Paprče preč od hudby! PDF Print E-mail
User Rating: / 53
PoorBest 
Written by Rado Ondřejíček   
Sunday, 29 November 2009 22:50



Superstar nesledujem, nech ju už hľadá ktokoľvek. Program v ktorom autor a interpret Mamy Kami, poťažmo Telemánie je predstavený ako autorita schopná vyriecť ortieľ nad tým, kto má predpoklady byť dobrým hudobníkom a kto nie, má očividne niečo veľmi choré priamo vo svojej povahe. Ale nežijem v úplnom vzduchoprázdne, takže občas z toho veľkorozpočtového karaoke predstierajúceho záruky budúceho úspechu v prostredí, kde sa zlatá platňa dáva za 3000 predaných cédečiek, aby sa minuli aspoň tie čo boli už dávno vyrobené, ku mne niečo presiakne. Naposledy odkaz na empétrojku z niektorého kola, kde akési chlapča spievalo Cohenovu Hallelujah, nie v pôvodnej verzii ale v aranži Johna Calea, tak ako vyšla až na tribute albume I’m Your Fan.


Spieval to príšerne, ale to ma až tak neprekvapilo. Na tej pesničke už pohoreli mnohí a oveľa slávnejší. Hallelujah má tú smolu, že je to geniálny kus hudby aj textu a tak láka všelijakých hudobných pederastov, aby jej donekonečna ubližovali svojimi verziami na hony vzdialenými od jej skutočnej intímnej podstaty. Ale ako vravím, neotváral by som Word, len preto že nejaký puboš nezvládol Hallelujah, aj keď, čisto technicky, je možno lepším spevákom ako Cohen, Cale alebo Buckley. Čo ma dráždi je prostý fakt, že sa takáto pesnička objavila v niečom ako je Superstar. Je to podobné, ako keby Usaina Bolta nahulili do nepríčetna, uniesli od rodiny, odsekli mu ľavú nohu a donútili štartovať na paraolympiáde.

Len preto, že ich nikto poriadne nesformuloval, neznamená, že by neplatili isté pravidlá. Rozumie im každý, kto má aspoň nejakú úctu k hudbe a trošku osobného vkusu. Na základe týchto nepísaných pravidiel dokážeme desaťročia intuitívne rozlíšiť dobrú poctivú hudbu, takú ktorú možno bez obáv nazvať umením, od obyčajného popu určeného nie preto, aby pozdvihol svojho poslucháča, ale aby z neho vytiahol peniaze. Oboje má nárok na život aj na priazeň ľudí, respektíve platiaceho diváka. A aj keď sa niekedy tie kategórie navzájom prelínajú, alebo sa miešajú dokonca v tvorbe jedného interpreta, vo väčšine prípadov sú hranice úplne jasné a ich násilné prekračovanie je alebo urážkou dobrej hudby a jej tvorcov, alebo zlým popom, ktorý si nikto nekúpi, čo však z neho ešte nespraví umenie.

Hallelujah spievaná vystajlovaným dieťaťom pred revúcim davom pojašených šesťnástok, ich rodičov a smotánkového plebsu, keď spevákovi prd záleží na tom, o čom tá pesnička v skutočnosti je a čo do nej vložil jej autor, ale ide mu len o to, aby nakoniec dostal čo najviac esemesiek je presne ten prvý prípad – urážka hudby. Zvlášť ak sa má nakoniec k tomu vyjadriť patetický gyčiar Habera alebo akože úspešná speváčka Darina, čo reálne predáva asi toľko albumov ako Robo Opatovský.

Publikum aj hodnotenie pochybnej poroty je celkom na mieste, ak sa spieva Bon Jovi, Abba, Elán, Desmod a tisíce iných interpretov nenáročného, nič nedávajúceho popíku. Vtedy je všetko ako má byť, aj vrešťanie publika podnietené primárne výzorom speváka, aj spevák, ktorý netuší o čom spieva, pretože je to v prípade komerčného popu úplne jedno, v tých pesničkách nie je vôbec nič, nad čím by sa čo i len dospievajúce chlapča mohlo pozastaviť.

Pokiaľ sa prázdnosť a tupota televízneho formátu snúbi s prázdnosťou a tupotou použitej hudby, je všetko v najlepšom poriadku. V momente, ako si do toho prostredia niekto dotiahne skutočnú pesničku, plnú skutočných pocitov, je zle a bohužiaľ najmä pre tú pesničku, pretože Haberovi ani tým bľačiacim majiteľkám kreditu nikdy nedôjde, že práve videli znásilnenie v priamom prenose, maximálne sa tak môžu cítiť zaskočené poznaním, že kdesi v akomsi paralelnom vesmíre existuje aj hudba, ktorá nehráva v rádia Expres.

Vôbec mi nevadí, keď všelijakí kvázi-producenti cez Superstar a podobné cirkusy zneužívajú naivné talentované deti, aby z nich vyžmýkali, čo to pôjde. Je to vec tých detí a ich rodičov, že sa na to dali. Ale vadí mi, keď svojimi hluchými paprčami siahajú na prácu ľudí, ktorí do hudby dali zo seba to najlepšie a najhlbšie, čo v danej chvíli vedeli. Hallelujah a kopa iných vecí, čo stojí za to poriadne počúvať je určená publiku, ktoré ju dokáže počúvať, a spevákom, ktorí dokážu pochopiť o čom práve spievajú, pretože len tak to môžu potom zaspievať aj oni sami. A to sa dokonale vylučuje s tým, čo predstavuje Superstar.

Máte stvorených milióny hodín produkcie primárne určenej na zalievanie mainstreamových otrúb a furt vznikajú ďalšie, ešte aj títo noví superstáristi vám vytvoria novú várku zvukového smradu. Tak si ho tam u seba velebte, tešte sa z talentov, ktoré nič neznamenajú, pretože dobrú pesničku nikdy nenapíšu, odbavujte sa na hodnotení, uctievajte svoje idoly, skrátka bavte sa ako doteraz, ale nesiahajte mimo tohto svojho prázdnučkého popového sveta. Mimo neho ste ako proletári, čo vtrhli do Zimného paláca. Na čo siahnete to rozbijete, lebo neviete, čo iné by ste s tým tak mohli robiť. Jediná útecha je, že aj keď sa všetci vaši superstáristi nenávratne odoberú na protidrogové kliniky, Hallelujah bude v tých niekoľko málo vydarených verziách, čo za desiatky rokov vznikli, znieť stále rovnako dobre, nezávisle od toho, koľkokrát si do nej vo svojej arogantnej márnivosti ešte kopnete.





P.S. Hallelujah hrá v čase uverejnenia v článku napravo v našom prehrávači hneď v niekoľkých coververziách. Okrem originálu, skvelej Caleovej verzie, gitarového poňatia Jeffa Buckleyho, country pokusu Willieho Nelsona tam môžete počuť aj Bona Voxa, ktorý si v tomto prípade sakramentsky nabil svoju svetzachraňujúcu držku.


 

pošli na vybrali.sme.sk
Share on Facebook

 

Súvisiace články



 

Komentárov
Pridať Nový
Pridať komentár
Meno:
Email:
 
Názov:
Please input the anti-spam code that you can read in the image.
 
Hura
ankidou 26-01-2010 19:41:46
Konecnie niekto niekde napisal, ze Abba je sracka. Ja uz nemozem pocuvat tych
ludi, co do mna hucia, ze je to KLASIKA.
S clankom ciastocne suhlasim, ale ciastocne vobec
sofina 30-12-2009 22:06:36
Ano, superstar je karaoke, a je to komercna show, ktorej primarnym cielom je
zabava. Superstar som pozerala prave kvoli zabave, v ramci relaxu. Ked mam chut
na umelecke vyzitie, pozriem si/pustim si nieco ine (a v mojom pripade su
moznosti pestre -od klasiky cez jazz, world music po folk a art rock, a este
dalej). Skatulkovat vsetkych divakov Superstar ako kulturnych barbarov je
nespravne.

Co sa tyka ucinkujucich, ano, pravdou je, ze vacsina v skutocnom
hudobnom biznise neprerazi. Neplati to vsak absolutne. Niekedy je Superstar
startovaciou ciarou pre skutocne talenty. Prikladom moze byt napriklad sutaziaca
tretej serie americkej superstar, Jennifer Hudson, ktora za svoju rolu vo filme
Dreamgirls (2006) ziskala Oscara a mnozstvo dalsich oceneni. Za svoj debutovy
album ziskala cenu Grammy.

Zo slovenskych sutaziacich je prikladom Katka
Koscova, ktora sice netvori mainstreamovu hudbu a nepretrca sa v bulvarnych
platkoch, ale vydala uz treti album, robi hudbu, ktora je hodnotna, a ktora ju
naplna, ma stabilnu zakladnu fanusikov, a tento rok mala tri koncertne snury
(myslim, ze ziadna ina slovenska spevacka ich nemala viac).
NEVERÍM !
lululi 29-12-2009 11:39:42
prvýkrát som v Humne a prvý článok, čo som si intuitívne vybrala , je
práve tento.
Neverím.... som nadšená...som stotožnená... ;)

niečo
tak dobré som dlho nečítala.
zábavné, drsné, s kvalitným obsahom a
hlavne - štýlom.
Slovká sa objímali, nasadali na seba stakou
ľahkosťou... vznikli skvosty, čo som si omieľala v ušiach.
Článok ako
dar:)
na margo
steffi 15-12-2009 18:31:55
katolickej univerzity ako zlej univerzity:http://bit.ly/5eeEgw
k clanku niet co
dodat, vystihnute do detailu. Jednoducho netreba hadzat perly sviniam,takto
povedane, ked uz sme do toho zatiahli aj "krestansku" univerzitu.:)
duši
riaditel zemegule 15-12-2009 10:26:58
červená, čo tým akože myslíš? keď pridáš príspevok, že nevidíš
svoje meno červeným? tak ono červeným je pre všetkých ostatných, ty ho
uvidíš červeným až po refreshi. tak to funguje.
sorry za offtopic
dusa 15-12-2009 02:28:15
ale moze mi niekto vysvetlit, preco nie som cervena? kde robim chybu? co som
zase nepochopila?
dusa 15-12-2009 02:26:54
mne na superstar ani nevadi, ze prznia pesnicky, ani ze to nie su bohvieaki
spevaci. co mna irituje, je porota - jedno vacsie hovno od druheho a ked otvoria
usta - konec filma.
des a hroza!
roger 12-12-2009 11:01:31
Ja superstar milujem, kazdu nedelu mozem vypadnut do krcmi, aby mohla zena
nerusene sledovat chodura a spol heheeee :-)))))
oleander 08-12-2009 14:47:05
Mne sa paci aj Damien Rice verzia.
Superstar sucks. jedine co je tam na urovni
je mozno styling a sem tam Adela.
Jizzy 05-12-2009 18:36:49
tak tak abby, aj ked nie som zastancom superstar, spominanu vec od cohena som
videl, ved len na youtube je asi tisic verzii.. aj ked mam vlastne celu
superstar v pazi, tu chodurovu verziu som videl.. ak napises, ze to bolo zle,
tak potom nechapem ako mozes pisat na hudobny portal.. ja mam tiez radsej
alternativne kapelky, indie, postpunk atd, ale kydajme tam, kde sa ma.. jasne
superstar je okrem muziky o milion inych veciach, ja sa vyhadrujem len k tomu
zosmiesneniu tej piesne od chodura.. som presvedceny, ze keby si to prevedenia
hallelujah videl v nejakej svedskej late night show a spieval by to chodur,
ktory by nemal so superstar nic spolocne a ani by si ho predtym nevidel v novom
caste na plagate s mackom, bol by si z toho vystupenia nadseny.. pises
ustipacne, paci sa mi to, ale toto tu pre mna osobne riadna stoka, vrchol
"alternative" pozerstva
jaro 05-12-2009 01:29:19
Mám pár piesní, ktoré mám tak rád, že ich nepočúvam :-) Aby sa mi
neopočúvali, tak iba vo výnimočných chvíľach. Vtedy mám pocit takej
spolupatričnosti - mám pocit že viem čo autor cítil, lebo je to presne môj
pocit, len nemám tie schopnosti ho vyjadriť. Alebo inak povedané - mám k nim
osobný vzťah.
Z nedostatku fantázie mi napadá taký najbanálnejší
príklad: Je to ako keď zažijete s dievčaťom niečo pekné a intímne, svetu
utajené, čo je iba medzi vami. To dievča ale nie je vaše, patrí svetu, je
len na nej, ako si zariadi život. A po čase sledujete, ako ju pasie nejaký
najviac vymletý tupec a musíte počúvať ako sa chváli, koľko mu vynáša.
Je možné sa nad to povzniesť bez emócií?
Element 04-12-2009 13:13:33
Omyl, na každú pieseň sa siaha. Je to len pieseň.
ciastocne mas pravdu
kamila 04-12-2009 09:11:42
Na kompetentnosti Paľa Haberu posudzovat kvalitu vystupujúcich - nazvyme ich
súťažiaci - sa síce nezhodneme, ale tento názor Ti neberiem.
Podobné
pocity, ako Ty pri Hallelujah, sprevádzané VEĽKÝM rozčarovaním som však
mala, keď isté dievča spievalo Claptonovu Tears in Haeven.
Sú isté piesne,
na ktoré sa nesiaha. A Claptonove vyznanie pre svojho synčeka k nim rozhodne
patrí.
Bonova verzia
Valentina 03-12-2009 22:20:10
Je pravda, že od Bona som už počula aj lepšie coververzie iných piesní
iných autorov, ale ináč by som sa k Aleluji vôbec nedostala :-(

O. i., PH
si už v posledných rokoch nabil držku toľkokrát, že jedna šupa hore-dolu.
Vdaka
Maio 03-12-2009 18:21:35
Vdaka za jemnejsie a menej vulgarnejsie vyjadrenie mojho nazoru.
Anonymný 03-12-2009 11:19:11
superstar nesledujem, ale si hluchy bro.. nestacim sa cudovat, co to melies
2 buddha
paanda 03-12-2009 09:47:39
buddha rules:))
uhm
rewind 02-12-2009 23:05:29
Ahoj Rado
Ked spochybnujes Haberovu schopnost hodnotit spevacky vykon bez toho,
aby si ho pocul v Superstar hodnotit a s tym, ze tento nazor zakladas na jeho
tvorbe, nerobis to iste ako ludia, ktori sa Teba a inych recenzentov pytaju, co
si Ty nahral, napisal, nakrutil, ze si dovolis hodnotit toto dielo?
Nechcem
obhajovat Haberove porotcovske schopnosti, otazka je principialna.
2 buddha
xorxee 02-12-2009 15:46:46
100 bodov:)
Toho Toma Waitsa by som si fakt vypocul.
impérium vracia úder
buddha 02-12-2009 09:54:27
Myslím že je zbytočné sa rozčuĺovať, treba to tým šulínom vrátiť
rovnakou mincou. Takže:
Lou Reed zaspieva "Asereje", Leonard Cohen
zanotuje legendárne a famózne "Numa numa hej", Patti Smith "Když
se načančám", Tom Waits "mama Kami" a tak ďalej

Konieckoncov,
Björk už začala:

http://www.youtube.com/watch ?v=-2vdWFbv1_k
radovi
breveg 02-12-2009 01:17:30
no to urcite...mozno som to pochopil kusok extremne z tvojej strany.. :)
Radovi
Miro 01-12-2009 23:11:15
Aj ja to beriem ako názor, veď "Paprče preč od hudby je" (dúfam)
myslené ako pocit,nie ako legislatívny návrh. Rado v pohode píš ďalej
aspoň sa nad tými vecami zamyslíme.
No a na margo slovenskej "hudby"
- je to asi ako s etiópskym hokejom... nejde to, nevieme to...
brevegovi
rado ondřejíček 01-12-2009 20:23:43
veď ja to nechcem zakázať, ja som sa nad tým len rozčúlil. snáď mám na
to právo:-)
...a este durovi
Breveg 01-12-2009 19:09:55
cely tvoj prispevok ako som ho cital som bol presvedceny ze to nakoniec zabijes
nejakym forom, ze to proste nie je mozne aby to bola realitaa nejaky Duro, VS
pedagog a muzikant moze existovat. fakt sa bavim nad tym, aki vselijaki ludia
mozu byt...vdaka.
teda...
Breveg 01-12-2009 19:07:49
nuz rado, ako tvoj notoricky fanusik...ako vzdy skvele napisane, vtipne, s
myslienkou...a myslim, ze rozumiem dobre tomu co si chcel povedat...ale zasadne
nesuhlasim.

podla mna je to cele o slobode...a ta proste ma hranice len v
slobode inych a neporusovani ich prav. ak niekto chce priserne spievat cohena,
ak niekto iny chce na tom zarabat, niekto tomu celemu nerozumie, niekto chce
realizovat take svatokradeze ake sledujeme v priamom prenose...ma na to uplne
pravo, pretoze sa to nemoze realne dotknut ani tej pesnicky, ani cohena, ani
jeho obdivovatelov... ani nicoho. presne ako si to na konci napisal. rozhorcenie
je samozrejme na mieste, ale to je tak vsetko...

respekt pred ozajstnym
umenim, vkus a cit pre mieru je skvela vec, ale neda sa ani linkovat, ani
vynucovat...a pravdepodobne ani naucit. takze co s tym?

v opacnom pripade sa
dostavame na tenky lad toho, co vkusne je a co nie, co kto moze spievat a co
nie, ake coververzie su pripustne...z pozicie toho, ze to urcime my (alebo
nejaky nezavisly osvieteny VKUS), pretoze my to vieme spravne. A aj ked k
elitarstvu mam velmi intenzivny vztah...toto mi pripada prepisknute smerom k
niecomu co je nebezpecne.Uz sme tu take mali, ze niekto posudzoval, co je pre
koho vhodne, co je spravne, co sa smie.. a nebolo to moc fajn.

mozno len
jedno dieta sa rozhodne vypocut aj orginal tej skladby a zisti, ups, da sa aj
inak....a hned to ma nejaky zmysel.

Celkovo mi to pride podobne ako
stazovanie mojich kamaratov "pravych horalov" na vsetkych tych
igelitkovych turistov v teniskach potulujucich sa po Tatrach...ze tam nemaju co
robit, pretoze tomu celemu nerozumeju, zjedia si svoj chlebik so sunkou, odfotia
1000 fotiek na svojom digitalnom fotaku za 5 korun a myslia si ze boli na
najvacsej expedicii...ako keby tie Tatry (ine hory) boli vyhradene pre
ozajstnych milovnikov prirody, ktori jej aj rozumeju.

a tak je to vlastne so
vsetkym...vsetci nech si podla mna robia co chcu, kym neublizuju inym...a ja
musim akceptovat aj tie veci, ktore sa mi inak nepacia.

vazme si
slobodu...napriklad aj tym, ze ju respektujeme u inych.
prehnané
Don Giovanni 01-12-2009 18:51:35
"Spieval to príšerne...aj keď, čisto technicky, je možno lepším
spevákom ako Cohen...
Čo ma dráždi je prostý fakt, že sa takáto pesnička
objavila v niečom ako je Superstar...urážka hudby..."

Rado,
Element Ti
to povedal piatimi slovami. Ja s ním súhlasím, ale trochu to rozvediem.

Písať vieš. Máš poriadne nabrúsené pero. Starší článok o Desmode -
zásah.
Tu však pripomínaš urazeného fanúšika kvalitnej muziky, globálne
nie celkom vidiaceho do podstaty veci, okrem toho, v tom prvom citáte si trochu
odporuješ.
Superstar je show amatérov, ak si si nevšimol a slovo súťaž je
iba zástierkou showbiznisu. Na amatéra to Chodúr zaspieval slušne. Pozri si
Slávika 2009, kde spievali (vraj) profesionáli. Ak by tam Chodúr
zaspieval,
bol by z nich jednoznačne najlepší. Toľko falošných tónov, otrasnej
intonácie, otrasného frázovania, neistoty, nezáživnosti a neprofesionality
na jednej kope, to sa len tak často nevidí. A to hovorím len o vraj
"Pánoch" spevákoch a ani "Pani" speváčkach, nie o programe
celkovo. Tam by si našiel námety :-) A bolo by na čom zgustnúť si.

Dobrú
a kvalitnú, a aj omnoho kvalitnejšiu muziku, ako robí Cohen (mimochodom,
tiež žiadny mimoriadny spevák), dennodenne po celom svete, a aj verejne,
prznia a "urážajú" ticíce diletantov a totálnych netalentov. Od
klasiky až po rock. Ale oni ani tak neurážajú, sú skôr na smiech.

Divím sa ti, že sa vôbec rozčuľuješ a zapodievaš takou stupiditou, ako
je Superstar na Markíze.

To video s Chodúrom som si vyhľadal na nete po
prečítaní tvojho článku. Slávika som si pozrel z archívu, na
odporúčanie mojich známych. Tak to bol "zážitok". Odporúčam.
pozerám
Aproximov 01-12-2009 15:14:30
superstar pozerám, lebo je to vcelku príjemná show na nedeľnú rodinnú
obrazovku (žiaľ, dosť zbazmená tým púťovým vykrikovačom marešom, ale
keď sa nesnaží otvoriť ústa a len hlúpo civí, dá sa to pozerať).


tie deti spievajú dobre, ale nikto predsa neočakáva, že o nich ešte
niekedy budeme počuť, a ak áno, tak že to bude v inom hudobnom žánri ako u
nášho vypatlaného zlatého slávika.

vlastne ani neviem, o čo autorovi
ide. chce sa mi dúfať, že nie o to, aby superstar mala nízke čísla
sledovanosti. komu sa neľúbi, ten nech si zatrúbi a prepne kanál. milý
pane, snáď nie ste nejaký ten oné... moralizátor z rady pre mravné
vysielanie?
Element 01-12-2009 11:56:07
Tentokrát s Radom nesúhlasím. Toto prehnal.
kao 01-12-2009 11:48:25
Kokos, Rado, trafil si!
Radovi
Duro 01-12-2009 11:40:37
Takze si nielenze trufas hodnotit hudbu, ale hodnotis aj kvalitu univerzity.
Fiha. Tak som myslel, ze aroganciu clanku nemozno prekonat ale zmylil som sa.
Neviem co si tym chcel povedat ale kludne mozes rovnako dobre a odborne hodnotit
aj ine oblasti zivota. Stanes sa vseobecne uznavanou autoritou vo vsetkych
moznych oboroch. Novy Aristoteles alebo Da Vinci. Mas este velky potencial
chlape a ides na to velmi dobre. Len tak dalej. Hlavne to nevzdat a vytrvat. :-)
mirovi
rado ondřejíček 01-12-2009 11:17:29
ja som tu univerzitu v ružomberku použil iba ako synonymum zlej univerzity,
nejde o to že je práve kresťanská.

cohen bol 5 rokov mníchom, ale
budhistickým, nie kresťanským:-) nemyslím si, ale že by to bolo podstatné
pre hodnotenie jeho tvorby, všetky svoje najlepšie veci napísal dávno
predtým, ako ho ovalila módna vlna hollywoodského budhizmu.
pre db
Taras 01-12-2009 10:55:40
Že sa Abba líši od Desmodu z nej ešte zďaleka nerobí dobrú hudbu. Je
pravda, že sluchovo príliš obdarený nie som, aj to, že som Abbu nikdy
programovo nepočúval, remeselnú zručnosť pánom muzikantom neupieram a
tých pár najväčších vypalovákov mi dokonale znechutilo rádiové
verklíkovanie. Keď už musí byť pop z 80. rokov tak potom Blondie:-)
-
Ale
ak mi odporučíš nejaké dobré podpultové veci od Abby, možno budem
nakoniec rád, že som objavil dobrú kapelu.
Miro 01-12-2009 10:52:14
Skúsme písať aj protichodné názory slušne, dá sa to.
S väčšinou toho
čo napísal autor sa dá súhlasiť. Aj Duro má v niečom pravdu.
Zaujímavé
je, že na wiki som sa dočítal že Cohen sa v textoch venuje aj náboženstvu,
odsudzuje potraty a bol 5 rokov mníchom... Neštudoval to aj on v tom
Ružomberku?
durovi
rado ondřejíček 01-12-2009 10:22:07
hmm, vysokoľskolský pedagóg. tipujem kresťanskú univerzitu
ružomberok:-)

nabudúce si skús prečítať text a až potom klásť otázky,
na ktoré je v ňom viackrát odpovedané, pedagóg.

a teší ma, že aspoň z
tvojho pohľadu boli no name trapkovia len kedysi. hneď napíš igorovi
timkovi, bude rád že má tak vysokovzdelaného človeka, nota bene muzikanta,
na svojej strane.
taras
db 01-12-2009 10:09:39
este raz: ak nepocujes rozdiel medzi abba a desmodom, neverim ze pocujes rozdiel
medzi romantickym klavirom jiriho malaska a rachmaninovom.
arogantny clanok od arogantneho tupca
Duro 01-12-2009 09:23:24
Tak arogantny clanok som davno necital. Pocuvaj, superstar je show na pobavenie
pre istu cielovu skupinu. Ked chces nieco lepsie tak chod na koncert Kohena,
Harlem Gospels Singers, alebo do Viedenskej filharmonie, priapdne si kup DVD
supermegahifi a pocuvaj ho doma. toto je pop kultura. Mne sa Chodour paci, a
dokonca sa mi pacila aj ta haleluja. Ak ma nayves idiotom alebo strnastkou
kludne, nic ine by som od arogantneho tupca co napisal tento clanok ani necakal.
Dokonca som sa pobavil aj na Smajdovi a velmi sa mi paci Dominika Stara a v
semifinale sam mi velmi pacila Monika Bagarova. Bavim sa na Adele niekedy aj na
Maresovi, paci sa mi Habera ako porotca. Som vysokoskolsky pedagog, v hudbe sa
vyznam, sam som vydal jeden album, mam aj zmysel pre humor nie je mi davno 20
ani 30. A viem, ze superstar nie je nic svetaborne, viem, ze sa z nich nepresadi
bud nikto alebo len jeden dvaja. Aj no-name ked yacinali tak to boli trapkovia a
dnes sa vypracovali na hviezdy. Nemozes porovnavat Chodura a Cohena. Mas vobec
zdravy rozum? Tak arogantny clanok, nehnevaj sa. A ako je vobec mozne ze nieco
tak tupeho ako sueprstar pozeras a komentujes? Nevies sa prejavit inac? Asi
nie... arogantny tupec, ktory sa vie ukojit na zabavnej show, ktora ma aku taku
uroven ale v zivote nic nedokazal...
chlapec
lubos 01-12-2009 00:28:30
mňa zarazilo, že jeden z tých chlapcov zo superstar vyhral na českom
slávikovi "objav roka". Smutné, že nám musí takáto súťaž
určovať objavy. Myslím, že to dosť hovorí aj o kvalite a objektívnosti
slavíkov, ale to už je druhá vec.
pche
Mark 30-11-2009 20:08:29
Tak ja vôbec nesúhlasím. Ja by som v Superstar zakázal práve všetky tie
hrozné pesničky od Beyonce, Britney Spears, Justina Timberlaka a podobné. A
dával by som tam náročné skladby, ktoré by preverili tie deti, čo v tom
súťažia, zároveň by to bolo ako tak pozerateľné a malo by to aj
výchovnú funkciu pre tie deti, čo to pozerajú. Preto bolo dobré swingové
kolo v prvej SHS.
Miro 30-11-2009 19:08:35
No mne tá pieseň aleluja pripadá ako od Grúňa... nič moc

A čo ste tu za
dedkovia že si myslíte že 20-roční nemôžu spievať? Asi aj Hendrix mal
začať kariéru v 28-ke? :)
kao 30-11-2009 19:04:41
Z celej Superstar je uplne najlepsia Darinka: "Jennifer Lopez na rozdiel od
teba vobec nevie spievat", "Madonna nie je ziadna velka spevacka",
"XY som videla na koncerte a nezaspieval(-a) to ani zdaleka tak dobre ako
ty",... Nie ze by som s nou nesuhlasil, ale z jej ust to znie asi ako keby
upachteny predavac hranoliek na indulone z karavanu pred Tescom povedal, ze
jedlo z MacDonaldu su sracky.
mna podobne nasieralo
xorxee 30-11-2009 18:54:24
ked pouziju dobru hudbu v reklame. znechutilo mi to nejaku fakt dobru piesen na
dlhu dlhu dobu. trebars easy od faith no more, na ktorej som vyrastal, v reklame
na easy od eurotelu. steny som hryzol.
nastastie som sa TV zacal uspense
vyhybat a na spektre tych zvuciek zase vela nie je.
ale clanok je vyborny a co
sa najviac ceni, zdravo nasrany. vdaka.
Taras 30-11-2009 15:58:40
Je mi ľúto, že sa nemôžem tak spravodlivo rozčúľovať keď mi robia
podobné veci s Queenom, lebo ten je akože ľahšia váha. Ale aj tak sa
rozčuľujem. A tie šesŤnástky v texte by bolo asi zahodno opraviť.
-
Pre
db na margo Abby: Mám pocit, že keby Dancing queen a podobné perly napísal
bárs aj Prokofiev feat. Rachmaninov, aj tak to zostane sračka.
freesia 30-11-2009 15:25:35
Rado, vystihol si to uplne uzasne! Ked som to videla, nieco ma skrelo pri srdci,
ale nevedela som to pomenovat.
Cartman 30-11-2009 14:05:30
Rado: Mas pravdu, po druhom precitani s odstupom par hodin, uz mi taky jedovaty
nepride :-)
no co ja viem
moc mudra 30-11-2009 13:00:38
Dobra pesnicka sa zlou ci nevhodnou interpretaciou predsa nerozbije
naveky.

Naopak, mozno sa niekoho dotkla aj v tej, zlej interpretacii a doviedla
ho k pocuvaniu originalu.
superstar
dennis 30-11-2009 12:30:48
Superstar je v prvom rade show, až druhoradé je "objavovanie
talentov". Čiže keď tam nejaké deculo "kurví" nejakú
hodnotnejšiu skladbu, dostane sa to do uší hlavne cieľovej skupine
(masírovaná väčšina od 12 do 35 rokov + bonus navyše :) A ani
"fundované" názory poroty by sa tým pádom nemali brať do úvahy,
pretože jednak ich názor nemá nič spoločné s odbornou terminológiou a
jednak sú scenáristicky vedení tak, aby každý povedal niečo iné a beztak
vedú tú cieľovú skupinu za ručičku, že tomu a tomu pošlite toľko a
toľko esemesiek.
Superstar som zo zvedavosti pozeral len v jej debutovom
prevedení a či som nejakým spôsobom súcitil či už s "odbornou"
porotou alebo s "týranými" spevákmi, nemôžem tvrdiť. Krútil som
hlavou či už pri speváckom výkone, alebo po tom, čo ctená porota vysúkala
zo seba. A ako sa finalisti všetkých superstar uchytili v šoubiznise, sami
dobre vieme :) Cmoríkov najnovší album spôsobuje mykanie kútikmi úst už
len pri čítaní tracklistu, Predná vydala tak "duchaplný" album
Srdce z bubliny, že radšej by som si vypočul absolútny shit roku 1997 Me &
My a Koščová naspievala Uspávanky, ktoré nahrala doma u švagra spolu s jej
sestrou a ich obal má navyše "fiktívny" čiarový kód, ktorý sa
nedá prečítať čítačkou.
Palo 30-11-2009 12:30:10
Je úplne samozrejmé, že v takom paškvile použijú raz za čas aj nejakú
nadčasovú skladbu, ktorú samozrejme dokurvia. Možno sa nejaké decko namotá
na tú jednu pesničku a začne hľadať lepšiu hudbu, ale to je vedľajšie.
Celý článok pravdupovediac nemá zmysel. Prečítame si to len my, hudbu
milujúci čitatelia Humna a milovníci superstar ani nebúdú vedieť, že
nejaké Humno existuje. Rado napísalen len to, čo všetci dávno vieme.
pre db
rado ondřejíček 30-11-2009 11:53:38
1. jeffa som myslel. neviem o tom, ze by tim nahral verziu hallelujah.

2. však
aj pop môže byť zlý aj dobrý. sa mi takú triviálnosť nechcelo
zdôrazňovať priamo v článku.

3. ako vravím, nevidel som zo superstar ani
5 sekund, takže neviem ako veľmi príčetne habera hodnotí ale je to jedno,
vzhľadom k mame kami alebo ostatnému majsterstyku k janosikovi.

4. chvalabohu
nezapočul som, ale zrovna everybody hurts je pesnička, pri ktorej mi nevadí
ak ju ktosi kurví, lebo sú to najhoršie 4 minúty v histórii r.e.m. a ty
vieš, že tú kapelu mám inak celkom rád.
buckley
Aro 30-11-2009 11:42:25
Mna vie nastvat, ked si ho da niekto ako zvonenie na mobil. Ta pesnicka moze byt
akokolvek dobra, ale ked z nej pocujete x krat za vecer stale dokola akurat prve
dva verse, navyse v digitalne plechovom lo-fi zvuku, to potom akakolvek hlbka
ide mimo vas a jediny pocit je znechutenie. Myslim, ze niektorym pesnickam
proste nepristane, aby sa na vas valili z kazdeho kuta, co mam pocit, ze je v
poslednej dobe prave pripad Hallelujah .
par onych
db 30-11-2009 11:40:53
1. buckleyovci. obaja boli sice skveli, ale osobne ma zaujima ktoreho si mal na
mysli pri pisani. otca ci syna?

2. uz nikdy pls nehadz do jedneho vreca abbu a
desmod, uz nikdy, pocujes? proste to nerob. za 20 rokov intenzivneho studia
harmonie v pope som nasiel len 8 - 10 naozajstnych machrov, ktori by
pravdepodobne pisali rovnako dobre symfonie ako aj trojminutove radiove hity v
tesnych spejsi cizmach na polmetrovych opatkoch. vratane prave abba. (podla
vzoru ikea.)

3. akokolvek choro to bude zniet, habera je jedinym ako-tak
triezvo hodnotiacim clankom tzv. poroty.

4. dividm sa, ze ta nerozpucilo pri
tej chodurovej coververzii "everybody hurts". co je toto za chory svet
ked ledva 20rocny suhajko spieva r.e.m. (a tiez vsetko ine, nove ci stare) jak
elvis?
rado ondřejíček 30-11-2009 11:30:44
hurmiza: týždeň som sa na to vyspal. neviem, čo k tvojej výhrade povedať,
mne sa to odfláknuté alebo horšie naštylizované nezdá. ale beriem do
úvahy.

cartman: vôbec to nie je jedovaté, fakt že nie. s tým bonom
maximálne súhlasím.

ramazo: nie, skôr by som chcel aby ľudia, čo
dramaturgicky robia tieto relácie (a viem, že patria k tým, ktorí v
súkromí majú dobrú hudbu radi) troška pristupovali k hudbe s úctou a
rešpektom, aj keď ide len o superstar.
O co ide?
ramazo 30-11-2009 10:56:04
Ma sa zakazat verejna produkcia niektorych piesni? Alebo robit skolenia
uvedomelosti, ze ktore piesne su posvatne, nedotknutelne? Alebo nepisane
pravidla napisat a presadit ich do zakona?
uff
Cartman 30-11-2009 10:39:40
Hodne jedovaty clanok. Sice pravdivy, ale jedovaty az zbytocne moc. Hoci si
myslim, ze az tak otrasne to Chodur nezaspieval - intonacne sice na hrane, ale
anglictinu ma dobru a je pocut, ze textu rozumie, hoci mozno nechape jeho hlbku.
Odhliadnuc od zupastar, ja by som mu este sancu dal. Pre mna tuto skladu najviac
na svete skurvilo U2, Bonove kvilenie v tej skladbe povazujem za 10x horsie ako
to Chodurove podanie...
tom 30-11-2009 09:15:13
Skvely clanok, mna nieco podobne pri Superstar napadlo, ked pri vyradovani tych
deciek hrala pesnicka zo zaveru Donnieho Darka....
Gorthaur 30-11-2009 06:03:39
Superstar? Who cares?
Uff, toto bolo rozhorčené
Hurmiza 30-11-2009 00:40:47
S pozeranim superstar som na tom asi podobne ako autor clanku. Ale jedna vec ma
neprijemne prekvapila, pretoze je pre Rada netypicka a zrejme je to vysledok
extremneho (aj ked spravodliveho) rozhorcenia - tento clanok je stylisticky
jedna z najslabsich veci (ak nie najslabsia), co od Rada bolo na humno.sk
publikovane. Asi niekedy je lepsie sa na to vyspat a lepsie si utriedit
myslienky.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."