Ad: Novinárska cena rómskej útechy PDF Print E-mail
User Rating: / 11
PoorBest 
Written by Samo Marec   
Tuesday, 27 April 2010 21:00

 

Na Humne je výborné to, že spolu pomerne bežne nesúhlasíme a ak by sme sa medzi sebou nejako bližšie poznali, viem si predstaviť množstvo zápalitých a nikam nevedúcich debát. To by bolo sveta žiť, lenže sa nepoznáme takmer vôbec. Aj tak si tu ale každý môže napísať svoje a ostatní, vrátane autorov, môžu nesúhlasiť, čo sa mne napríklad aj bežne stáva. Nehladkáme našťastie jeden druhému brušká a neprikyvujeme si, akí sme každý jeden a všetci spolu úžasní.

Ako teraz, napríklad. V zásade s Radovým posledným článkom súhlasím, má pravdu, ktorú by dokázal poprieť zrejme len niekto, koho politická korektnosť skorigovala natoľko, že úplne stratil súdnosť. S podstatou sa nesúhlasiť nedá, rovnako ako nie je nemiestne konštatovať, že sú témy, ktoré sú in a potom sú iné, ktoré in nie sú. Pravda to je, len si myslím, že celé je to troche komplikovanejšie.

Tak teda Novinárska cena. Mňa nominovali za písanie o Kosove. Keď som do toho Kosova išiel, vedel som, že z toho môže byť dobrý materiál, jasné, že som to vedel, klamal by som, že nie, lenže hocijaká nominácia je iba nepodstatnou dohrávkou toho, čo som tam zažil a čo doteraz neviem zhrnúť do pár slov. Pri treťom pohári vína o tom občas mávam monológy, ktoré nikoho extra nebavia a raz, keď aspoň na nejakých pár slov prídem, napíšem o tom na blogu článok. Pravdepodobne bude mať vysokú karmu a v diskusii mi všetci budú písať, že som to pekne napísal.

Áno, bol som v Kosove, ale to, čo na ňom bolo najdôležitejšie, sa slovami opísať nedá, to musí každý zažiť. Veľa vecí som za ten mesiac pochopil a pravdepodobne som po ňom mierne upravil pohľad na život. Nejaká Novinárska cena je v tomto kontexte skutočne úplne bezvýznamná a celkom určite to platí aj pre mojich dvoch spolunominovaných. To, čo napísali, svojim významom (minimálne pre nich) ďaleko presahuje význam (akéhokoľvek) ocenenia. Potešila by, jasné, že áno, ale napríklad to, o čom som písal ja, má pre mňa rádovo vyššiu hodnotu. Tie články sú totiž, okrem iného, aj spomienkami.

Iste, v súvislosti s víťazmi, ktorí Radovi tak vadili, sa môžeme spýtať, čím presne tá Novinárska cena teda má byť. Ak má oceňovať iba úroveň článkov / blogov / relácií, víťazom mal byť niekto úplne iný, ani Janette Maziniová, ani ja, ani Roman a Daniel Baránekovci. Sú ľudia, ktorí na blogu píšu lepšie a zručnejšie. Ak je tá cena, na druhej strane, chápaná v nejakom spoločenskom kontexte a aj v kontexte témy, čo je teda viac než jasné a vlastne aj logické, víťazi v podstate iní byť nemohli. Lenže, a tu sa s Radom zásadne rozchádzame, nejaké výsledky Novinárskej ceny sú podľa mňa len symptómom niečoho úplne iného, hlbšieho a ako to už býva, zakoreneného v politike.

Existuje cigánsky problém alebo rómska kriminalita, podstata ostane nezmenená, nech to nazveme hocako. O názvy tu vôbec nejde, hoci handrkovanie o nich príjemne dokáže zastrieť to, že podstata problému sa nerieši. Absencia reálneho riešenia a keby len to, ale absencia aj akejkoľvek čo i len trochu ucelenejšej a dlhodobejšej koncepcie, to je ten problém. Neponúkam riešenie, nie, len vravím, že keď ho raz riešiť začneme a on potom niekde v ďalekej bájnej dobe možno zmizne, budeme všetci písať o krásnom svete a aj Janette bude môcť písať o niečom inom. Čo, mimochodom, platí aj pre nás, ostatných dvoch nominovaných. Ak by sa gayovia bežne nestretávali s tým, čo bolo opísané v druhom článku, ak by Kosovo na tom nebolo tak, ako je, ani my by sme neboli nominovaní. Ergo, ak by sme všetci traja nemali tému, rozumiete, takú trochu tabu, trochu pichľavú a zároveň zaujímavú, nikto by o nás nezakopol a ocenený by bol niekto, kto by ju mal.

Keď ale výsledky Novinárskej ceny dáme do kontextu neriešenia rómskej integrácie, vyjde nám výsledok. Nepotešujúci, krutý k dotknutým víťazom, ale podľa mňa jeden z tých skutočných. Ich ocenenie je totiž akýmsi uľahčeným odfúknutím si, že vôbec existujú, dvaja, traja, štyria, že vôbec, chvalabohu, máme koho z ich radov oceniť, tak to aj rýchlo spravíme. Toto jednanie je podvedomé, ale osobne som presvedčený, že konkrétne vo vzťahu k rómskym autorom aj reálne existujúce. Ich ocenenie slúži nášmu dobrému pocitu.

Chápete, nemáme koncepčné riešenie, tak sa uspokojíme aspoň s týmto malým kúskom, ktorý nič nestojí a účelu poslúži. Také pekné plyšové zvieratká si z nich vyrobíme, môžeme ich kedykoľvek nejakou tou cenou opäť pohladkať, ale tak naozaj k nim úprimný vzťah nemáme.  Mám na mysli spoločnosť, nie jednotlivcov a to si píšte, že oni to podvedome cítia. Cenu odovzdáme, môžeme sa ďalej presviedčať, že to predsa nie je také zlé, ak oni - dvaja, traja, štyria – existujú a môžeme aj ďalej nič nerobiť. Samotnú Novinársku cenu za to viniť nemožno, ona je len jedným z mnohých prostriedkov na udržiavanie tejto ilúzie. Tá ilúzia je pekná a lepšie sa pri nej zaspáva.


 


pošli na vybrali.sme.sk
Share on Facebook

 

Súvisiace články

 

Komentárov
Pridať Nový
Pridať komentár
Meno:
Email:
 
Názov:
Please input the anti-spam code that you can read in the image.
 
Roman Daniel Baranek 01-05-2010 23:39:44
Mne prislo ako absolutne prirodzene vitazstvo Janette Maziniovej mozno hlavne
pre celospolocensky dosah toho co pise vo svojich blogoch. Nepotreboval som ani
chvilu pochybovat, ze to tak ma byt. Ostatne ked uz raz niekto rozhodol, ze sa
budu davat novinarske ceny aj za najlepsi blog, teda pisanie pre vacsinu autorov
blogov amaterske, je dost prirodzene, ze kriteria pre zhodnotenie tejto tvorby
sa budu opierat o ine zaklady, ako je napriklad stylistika. Ostatne svoje
kostrbate pisanie som zhodnotil tak, ze som nominovany clanok do sutaze ani
neposlal. Musel ho poslat admin SME, inak by tam ani nebol.:)
tenjeho
luigi
Samo Marec 30-04-2010 01:03:24
s tym mozem len suhlasit, mna tiez bavi davat jazyku nove (spotvorene) formy
samo
luigi 29-04-2010 21:44:24
dominantnou motiváciou blogera môže byť aj radosť z jazyka, z jeho
ohýbania, jeho farieb a významov. takto to cítim pri čítaní juraja
malíčka, hoci niekto asi namietne, že on nie je bloger.
liehoslav
Samo Marec 29-04-2010 00:14:42
konkretne pri NC sa ocenuje vezenie sa na aktualnych temach, to nam je asi fakt
vsetkym jasne. Na druhej strane ide o to, ze ja ako autor (a som presvedceny, ze
aj ti ostatni nominovani) pisem z ineho dovodu - presne kvoli vyjadreniu
niecoho, co vyjadrit chcem.
Povodne bola v tomto clanku aj pasaz o motivacii
blogerov pisat clanky a tam som napisal, ze podla mna dominantnou motivaciou
skoro kazdeho blogera je psychohygiena.

A co sa tyka polonistiky - ten zaciatok
bol tak davno, ze wolę nie pamiętać :)
liehoslav_ganek 28-04-2010 20:36:23
tak ako je to teda ? vytvara autor temu, alebo tema vytvara autora? pise samo
preto ze niektore zazitky sa ho hlboko dotkli alebo bol samo oceneny pretoze
opisal aktualnu a pichlavu temu ? co je vac ? ocenit autora, ktory citi vnutornu
potrebu vyjadrit svoje pocity, potreby a postrehy alebo profesionala, ktory sa
vezie na aktualnych temach /samozrejme neplati absolutne/ tak chlapi vylezte
spoza humna a povedzte !

otazka na autora: co ta samo primalo k studiu
polonistiky ? nieco mi nasepkava ze to boli dobrodruzstva pana tragacika, je to
tak ?
Vyborne
Jirka Scobak 28-04-2010 17:21:28
Vyborne a souhlasim s tebou. Priznavam, ze clanek, na ktery reagujes, jsem
necetl a nechci cist, ale myslenky, ktere predkladas, jsou presne.
P.S. Kdysi
jsem tu v diskusich otravoval Riditele Zemekoule a Batrflaje natolik, ze me
zacali menit smysl prispevku a vyjadrili se,ze mam jit diskutovat jinam. Coz
nesouhlasi s tim, ze by tu mohl napsat nazor kdokoli. Porusuji tuto vyjimku,
protoze tento clanek je od tebe a upozornili me na nej z Facebooku.
kruh sa uzavrel, Samo
buddha 28-04-2010 14:44:45
týmto článkom, geniálnym a stručným, s precíznym vystihnutím podstaty
problému (resp.hneď niekoľkých) si si zamiesil minimálne na
Pullitzera.
Skvelé
zuzkulka 28-04-2010 13:09:21
Vies co Samo, ja sa niekedy pristihnem pri tvojom clanku, ze PRESNE TOTO SI
MYSLIM, ale ty to vies tak pekne napisat :D
Element 28-04-2010 11:43:27
Skvelé
mozno
upiiirka 28-04-2010 11:09:26
mozno som odveci, ale ono to vyzera, ze novinarska cena sa dava na podobnych
principoch ako sa dava nobelovka za mier. vid vitazi za poslednych 10+ rokov.
PicoBello 28-04-2010 10:43:23
pekne samo, pekne si vystihol problematickost tejto / tychto tem.
steff 28-04-2010 10:05:52
mne sa zobrazuje reklama na MacBook... asi budem potencionalnym priaznivcom
imidzoveho metrosexualizmu...:)))
:)
Adam 28-04-2010 00:02:24
luigi: to je kontextová reklama a zobrazuje sa asi len potenciálnym
priaznivcom KSS

Samo: monológ pri víne by som si rád vypočul :)
mimo témy, ale
luigi 27-04-2010 23:21:50
čo robí reklama komunistickej strany slovenska na humne? stali sa z vás
načisto predajné štetky?

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."