Pamflet proti nevere PDF Print E-mail
User Rating: / 37
PoorBest 
Written by Soňa Hrúziková   
Sunday, 06 June 2010 21:00

 

Všímam si to už dlhšie. Postupne opúšťam liberálne názory, stáva sa zo mňa puritánska konzerva, ide ma rozdrapiť z ľudí a ich správania, ale jedného dňa sa na toto všetko ozaj vykašlem a odídem preč, preč, za životom, ujdem z reality za niečím skutočným, len hory, lesy, lavička na priedomí a výhľad, ten výhľad!, strapatá krava a pes Montag. Nemá to tu význam, lebo ľudia sú ovce, obyčajné stádo, nemyslím si o nich nič dobré, ich hromadný výskyt v podobe más vôbec neuznávam, veď to len prežúva, konzumuje, méka, béka a chniape sa po sebe. Sex, moc a peniaze vládnu svetu, nič dobré z toho nemôže vystať, všade povrchnosť, plytkosť, prázdno, duté hlavy a životy, duní to a ozýva sa na každom kroku, ale im to znie ako hudba, pretože tú skutočnú nikdy nepočuli.

Každý je slobodný, a to je dobre, no čo z toho, keď si ten obyčajný človek, Jozef Mak na zápraží 21. storočia, nič neváži, keď nepozná úctu, rešpekt ani zodpovednosť, keď dupe po vznešených ideáloch, a to všetko v mene svojej slobody, ktorej má stále plnú papuľu. Oháňajú sa ňou všetci, demokracia a sloboda myslenia, prejavu aj konania, a pritom si bohorovne myslia, že tá ich je najviac. Aj moja sloboda je veľa, no neobťažujem a neobmedzujem ňou druhých. Ak náhodou áno, tak sa ospravedlním a zaleziem späť do ulity. Zvykla som si a nebliakam často, ako je to tu celé na milú Jarmilu, ale tentoraz mi od jedu navrela žila na čele a nedá mi to, musím si zamoralizovať.

Nieto hodnôt v dnešnom svete. Ľudia sú samé klamstvo, podvod, korupcia. Potom nikoho nemôže prekvapiť, že ukážkoví zlodeji sú na najvyšších postoch tohto štátu a nič sa s tým nerobí. Hnije to tu od základu, od toho obyčajného človeka, ktorý sa iba prispôsobil zákonu džungle, hrabe, klame, upláca, len aby prežil. A má veru ťažký život, padá to na neho zo všetkých strán, zdierajú ho a žmýkajú, do toho začne zdravie štrajkovať, je to bieda. Ako sa svet správa k nemu, začne sa i on k svetu. Šíri sa to ako mor, môžu pán farár v kostole kázať o pokore a pokání, keď vonku treba bojovať. A zdá sa, že legendárne Desatoro je tiež už tak trochu prežitok, chcelo by to aktualizáciu.

Najhoršie je, že tým napáchla už aj tvorba, ktorá sa niekdy pri dobrej vôli dala označiť za kultúru či umenie. Náročný divák/poslucháč/čitateľ, známy tiež ako snob či elitár, si už zvykol, že médiá prezentujú karaoke, tancujúce herečky, grgajúcich chlapcov a moderátorov veľkolepých show ako to najlepšie, čo doma máme. To už nie je ani stará dobrá produkcia velikánov klišé a priemeru, ktorí vyhrávajú Slávikov a Otov. Dakto šikovný onehdá nabaláchal tomuto ľudu, že má talent a on tomu naivne uveril, dokonca sa mu úloha cvičenej opice zapáčila. Dobre, nech si teda národ kvíli a vrtí hnátmi do rytmu. Pri Gutenbergovi, ale aspoň od kníh nech dajú tvorivé masy paprče preč!

Kým totiž pred kamerami dav predvádza svoju vizáž, schopnosti a danosti, v písanom texte exhibujú myšlienky. A keďže priemernému človeku morálka postupne odumiera, nič hodnotné do svojich textov nemôže nasúkať. Navyše, každý kvalitný autor niečo podobné poza humná obíde, a tak spoločné písanie románov a poviedok stojí na obyčajnej gramotnosti a chabej schopnosti vyfabulovať príbeh. Avšak šikovný obchodník sa nedá odradiť, všetky spomenuté neveselé skutočnosti spojí a ešte tento úpadok podporí. Napríklad projektom Poviedky o nevere.

Prípadnému smelému návštevníkovi internetovej stránky tohto osvieteného projektu odporúčam, aby sa hneď lačne nevrhol na texty (nie, nemôžem nazvať poviedkami), ale aby si najskôr spestril svoj život anketou či faktami o nevere, ktoré chcel vždy vedieť, no bál sa ich vygúgliť.
Nie každá kniha je dobrá, aj v literatúre je neskutočné množstvo balastu a zbytočností. Ešte viac je toho na blogoch, no tento počin je pre mňa úplná žumpa.

Už len preto, že nevera je sex, občas nejaké city, ale nepochybujem, že to ide aj bez nich, a sex predáva, takže z môjho pohľadu je to len zárobková činnosť ryžujúca na traumách a nešťastí. Skupinovoterapeutická rovina je tu zjavná, trčí z toho, oči kole, však už len ten názov, Poviedky o nevere, o nevere, panebože!

Veď kto sa do toho môže zapojiť? Jedine človek, čo neveru z nejakej pozície prežil. Neviem si predstaviť, že by niekto o tomto spoločenskom fenoméne písal len tak z pasie. A čítať to bude zase len nešťastná duša, ktorá zažila a neprekonala. Človek majúci v láske knihy, a to aj tie malé paperbacky s farebnými obálkami, to podľa mňa čítať odmietne. Pretože náročný a hádam aj nenáročný milovník akéhokoľvek umenia hľadá krásu, dokonca aj v celej tej ošklivosti a v smutných príbehoch a obrazoch, nejakým spôsobom to musí byť krásne, áno, aj hodnotné, nevzďaľujúce sa morálke a etickým normám. Sú knihy smutné a plné zla, no sú umením, lebo z nich necítiť samoúčelnosť a sebaľútosť. Obohacujú, pretože prinášajú zážitok. Dostávajú sa do duše postupne každým slovom, nie násilím. Poviedky o nevere písané spôsobom slohového cvičenia nič z tohto nemôžu splniť už z princípu svojej idey a fungovania.

Nevera je poklesok. Klamstvo. Podvod. Ako skutok, ktorý je maximálne ponižujúci pre partnera, čo doma čaká s teplou večerou a nič netuší, ju nekompromisne odsudzujem. Nevera je dôkazom, že ľudia, dokonca ani tí najbližší, manželia a partneri, nevedia, čo je úcta. Nevážia si nič a nikoho, šliapu po svojich vzťahoch, po citoch, slobode a právach druhých.

Pravdou však je, že nevera prekvitá a stáva sa bežnou záležitosťou. No to ešte neznamená, že je to v poriadku. A že by sa tým mali zaoberať obdobné projekty, ktoré aj tak nemajú svoje opodstatnenie. Pre grafomanské masy sú tu predsa blogy, tam sa môžu slobodne vyblázniť. I ja mám. Literatúru nechajme spisovateľom.

Človek, ktorý však už má tú moc, že k národu prehovára prostredníctvom knižného textu, by občas mohol prehodnotiť svoju bájnu morálnu povinnosť a byť v niečom vzorom. Pretože ľudia sú ovce, nerozmýšľajú samostatne a vždy potrebujú niekoho počúvať. Ťažiť z tých najhorších stránok súčasného životného štýlu, zneužívajúc na to literatúru, mi pripadá zvrátené. Neveru považujem za tragédiu v živote každého, kto kedy trpel tým, že jeho partnerovi či rodičovi sa priplietla medzi nohy. A zdá sa mi, že tento biznis projekt vypisovania o nevere pseudoumeleckou formou to zľahčuje, už len otázka v tej ankete, podeľte sa o zážitky!, och, tak veľmi to zľahčuje. Toto nám tu vážne nie je treba.

A teraz ešte viac utópie. Kým podobné projekty nevykapú na svoju zbytočnosť, mohli by občas priniesť aj kúsok radosti, svetla, skutočných emócií. Keď už niekto nevie, kam posunúť svoje marketingové aktivity, nech vážne radšej zbiera na základných školách slohové zošity s prácami o prázdninách u babičky a osobe, ktorú majú deťúrence najradšej, a potom to vydáva. Tam nech striehnu na talenty a rozvíjajú ich skôr, ako začnú fetovať, kradnúť, podvádzať, či sa inak zaradia do davu.

S nadšením by som prijala čokoľvek pozitívne, aj zborník poviedok proti nevere by bol stokrát lepší. Plno nešťastia je v tomto svete, aspoň v knihách by mohol pospolitý ľud nachádzať niečo iné, čisté, nejaký ten ideál, ostrovček pozitívnej deviácie. Keď už sme teda dovolili, aby z nich čoraz viac mizla kvalita a umenie.

Voľakedy som chcela zachrániť a spasiť tento svet. Vtedy mi ešte vlastné názory nepripadali ako handicap, dnes mám ale pocit, akoby som šírila posolstvo nejakej sekty. Pritom iba bránim slušného človeka. Nahnevaná a smutná som zo všetkého, čo sa deje, z ľudí, politiky, komercie, úbohých štandardov. Netúžim nikomu nič brať, nech si každý robí, čo chce, ale nech si aj uvedomí, že tým sa to ešte nekončí. Menej nevery a viac humanizmu a hĺbky by si zaslúžila tá naša sloboda.

 

 

pošli na vybrali.sme.sk
Share on Facebook

 

Súvisiace články

 

Komentárov
Pridať Nový
Pridať komentár
Meno:
Email:
 
Názov:
Please input the anti-spam code that you can read in the image.
 
list vlastníctva
Laco 07-08-2010 22:42:06
Manželia by mohli pri sobáši dosať list list vlastnícva na svojho patrnera
- nevera by sa potom mohla posudzovať ako neoprávnený vstup na majetok
súkromnej osoby a trestať podla občianskeho zákonníka. Možno by ale bola
lepšia výhradná zmluva o vzájomnom poskytovaní si služieb, nevera by potom
spadala pod obchodný zákonník a porušenie zmluvy by skončilo pred súdom.
Veď čo má kto siahať na moju ženu a prečo má moja žena uspokojovať
niekoho, keď si ani muža doma nezaopatrila. Tak veru, buď nech ma uspokojí
alebo nech zaplatí zmluvnú pokutu.
JW 11-06-2010 18:07:34
"Plno nešťastia je v tomto svete, aspoň v knihách by mohol pospolitý
ľud nachádzať niečo iné, čisté, nejaký ten ideál, ostrovček
pozitívnej deviácie."
Nemohol. Tu si aj sama odpovedas: "ľudia sú
ovce, nerozmýšľajú samostatne"
.

"Sex, moc a peniaze
vládnu svetu, nič dobré z toho nemôže vystať, všade povrchnosť,
plytkosť, prázdno, duté hlavy a životy, duní to a ozýva sa na každom
krokuale im to znie ako hudba, pretože tú skutočnú nikdy nepočuli."

Ani nemohli, nemali kedy a kde. Aky otec, taky syn, aka matka...

.

"Každý je slobodný, a to je dobre..."

Toto je zasadny chyba,
lebo ako vidis, nie je to dobre. Vsetkeho vela skodi, aj slobody : "...veď
to len prežúva, konzumuje, méka, béka a chniape sa po sebe".
Daj takejto
zverine _uplnu_ slobodu a... A je to.
.

"...nech si
každý robí, čo chce..."
Naozaj? To je od teba pekne. Ale potom sa
necuduj a nebud nestastna z toho, co sa okolo teba deje. A nevypisuj taketo
clanky. Ved je sloboda, kazdy nech si robi co chce. A aj si robi, bohuzel...
@Cyber
Spriggan 10-06-2010 14:18:13
Ja som ani naznakom nepovedal aby Sona prestala pisat. Ved iba kvoli nej som
zacal Humno citat, lebo poznam jej blog. A ja s nou suhlasim, len ma prekvapila,
ze aj takato dokaze byt.

Takze suhlasim: Sona, pis! :)
Cyber 10-06-2010 10:07:12
No a co. Preco by to cloveka nemohlo, z casu na cas, cele dohriat. Len tak
vnutorne, pre seba (a nas na Humne).

Sona, ty len pis!
Fiha
Spriggan 09-06-2010 12:00:28
Fiha, Soni, ty si sa dobre rozcertila. Ak z osobnej skusenosti, tak to rozumiem.
Nech sa ti dari a nenechaj sa znechucovat tim, co ta trapi, verim, ze je tu na
svete este nieco pekne, co ta bavi. Maj sa fajn.
liliana 08-06-2010 14:39:39
nuz ved dobre, ze sa aspon jej ulavilo. ale obvinovat z nedostatku moralky v
spolocnosti a nedostatku osobnej zodpovednosti (a sudnosti) nejake komercne
knihkupectvo je podla mna scestne.
radsej si rado ulavuj ty, ty si aspon vtipne
brevegovi
rado ondřejíček 08-06-2010 14:29:29
v tomto sa asi mýliš. teda nechcem hovoriť za soňu ale pre mňa bol jej
článok katarziou a keď píšem niečo podobné ja, vždy mi to nádherne
uľaví. koniec-koncov, kopa z mojich najlepších textov je tou či onou formou
nadávania na zvrátenosti masovej kultúry.
radovi
breveg 08-06-2010 14:25:32
no to sa zhodneme, samozrejme my mame absolutne pravo rozculovat sa, nadavat,
atd. len si musime strazit tu hranicu v sebe...

lebo myslim ze v konecnom
dosledku jedini poskodeni sme v takom pripade my...ked vidim sonu ako sa nasrala
a kolko negativnej energie sa jej vyplavilo :)
brevegovi
rado ondřejíček 08-06-2010 14:17:21
ale hej nech si robia aj žijú, ale treba počítať s tým, že z času načas
pocítia nedostatok rešpektu od ľudí ako sme my. máme právo sa
pohoršovať, vysmievať, nadávať a tak ďalej:-)

v podstate je to potrava
pre humná a podobné projekty:-)
rado
niekto 08-06-2010 14:12:57
a nie su najpovolanejsi prave martinus a evita? moj rozum mi vravi, ze ked robia
druhy raz podobny projekt tak asi bol ten prvy uspesny - t.j. zarobil. a o to im
ide, zarobit peniaze, hadam si nikto nemysli, ze to vydavaju z laske k
literature a dobrej knihe, a ze chcu nezistne podporit nove talenty.

preto mi
pride tvoj vykrik "nech nezamoruju priestor vyhradeny ludom s talentom
smiesny". mozes sa stazovat, ze sa vydavaju mizerny knihy od ludi co nevedia
pisat, vlastne to mozes s kludom povedat na hudbu, film a viacmenej vsetky
oblasti umenia. a to je asi vsetko co s tym mozes spravit. ked sa to raz predava
asi sa to paci masam, musi ta to trapit? nuti ta niekto kupovat tie
knihy?

podla mna je ovela konstruktivnejsi navrh, ktory napisal nic v zlom -
pisat o dobrych veciach. pohorsovat sa nad tym, ze niekto vyda a niekto kupi
knihu kde sa pise o nevere je zbytocne. nabuduce mozno vydaju prirucku
vytierania si rite pre pokrocilych, ma ma to trapit?
radovi
breveg 08-06-2010 14:09:50
rado,mam ta vo velkej ucte, ale v tomto sa podla mna mylis... a nejake
elitarstvo v tomto smere nevedie podla mna k nicomu pozitivnemu.

kazdy nech si
pise a cita co chce, je to otazka vkusu a ten je prisne osobny individualny a
podla mna by mal byt aj slobodny. co ak by ti na druhej strane vraveli ze to co
citame a pocuvame my je odpad a mali by sme s tym prestat? a pravdepodobne by
ich bola vacsina?

podla mna sa to ze sa to podarilo (ad niekto), o tom svedcia
to velke mnozstvo (asi) spokojnych citatelov evity a toho zlepenca. prinieslo im
to nejaku pozitivnu emociu a to je podstatne a je uplne jedno na akej urovni ju
prezivaju, alebo co si o tom my myslime, pokial akymkolvek sposobom neobmedzuju
nasu moznost vyberu, nepindaju nam do toho...tak v com je problem?

Nech si maju
svoje horehronia, svoje expresy, drislakoviny, evity a ja neviem co vsetko...ked
im to robi zivot krajsim. nech pise kto chce, spieva kto chce, ucinkuje kto
chce...a nech si kazdy moze vybrat...

debata o tom ze toto je "vhodne"
a toto "by nemalo vychadzat" tu podla mna uz raz bola a nevedie k nicomu
pozitivnemu, napriek nepochybne dobrym umyslom. tymi, ako vravi klasikm, su
dlazdene cesty do pekla.
rado
Element 08-06-2010 13:49:47
Ale o tom článok nebol, či?
2 knour
onlyme 08-06-2010 13:46:48
ale neplati ... jeden film za stvrtstorocie je dokaz ze tu nie je nieco v
poriadku

takych filmov by malo byt primerane vela, ved sme sa na tom vsetci
zhodli ze ludi co to maju radi su masy, tak kde to viazne?
niektovi
rado ondřejíček 08-06-2010 13:22:31
kto ešte okrem martinusu a evity tvrdí, že sa to podarilo?
nic v zlom 08-06-2010 13:15:28
Dievča zlaté, škoda času a energie, aj tak tých ľudí jedným článkom
nezmeníš. Len ich nahneváš a zhoršíš si karmu.:-) Existuje lepšia cesta.
Vieš o dobrej literárnej akcii? Napíš o nej. Čítala si dobrú knihu?
Napíš o nej. Čo sa ti z (ne)kultúry nepáči, ignoruj. To je pre masovú
(ne)kultúru najhoršie, horšie ako negatívna kritika.
radovi
niekto 08-06-2010 12:17:16
zda sa mi, ze si to bol prave ty, kto kritizoval martinus a evitu ked robili
uplne prvy takyto projekt, ze sa to nemoze podarit. a vidis, podarilo sa a
evidentne zarobili, tak tu mas pokracovanie. kde je problem?
gabrixovi
rado ondřejíček 08-06-2010 10:40:00
ked bežný človek prežije neveru aj tisíckrát, aj tak z toho nebude dobrá
poviedka,lebo bežný človek nevie písať. vie len békať a prežúvať a tak
ďalej.

takže nech idú radšej k psychológovi, ale nech preboha o tom
nezamorujú literárny priestor, priestor tradične vyhradený pre ľudí s
talentom.
sonka
gabrix 08-06-2010 10:24:26
napada mi tu povedat: "len sa ty z toho nepoondej", ale asi si prezila
neveru na vlastnej kozi (z tej druhej strany) a to moze byt naozaj velka bolest,
ktora je velmi citit z tvojho textu. bolest a sklamanie z ludi, z cloveka. mas
to vsak trochu prekryte ciernou plachtou a ta "masa", ktora prezuva a
beka atd, je plna jednotlivcov, ktori ta vedie prekvapit svojou nesmiernou
ludskostou, ked ide do tuheho. vid solidaritu ludi pri povodniach. akurat ze su
v hlbke dusi casto nacucky. to poznas. a apropos, castejsie citaju (a i pisu)
poviedky o nevere ti, ktori ju nezazili, len o nej snivaju, nakolko v
manzelstvach ziju "masy" sexualne frustrovanych ludi, ktori vsak casto z
tej spominanej ucty, no i zo strachu, ju nikdy nebudu uskutocnovat.
autorke
marian 07-06-2010 19:55:33
pevne verim, ze si si aspon odplula, ked humno nedavno zverejnilo poviedku
samuela u. o rok.
to onlyme
knour 07-06-2010 18:30:43
ale plati, to by fontana pre zuzanu xy aj s ciernou bacou nemohla mat taky
uspech :)
liliana 07-06-2010 17:32:50
no ja neviem, je to iba marketingova kampan internetoveho knihkupectva. ide im o
to, aby ziskali viac zakaznikov a to sa im asi podari. ak tym chcu riskovat, ze
stratia tych, ktori im fandia ale sa im taketo aktivity priecia, je to ich
problem.
tym nehovorim, ze s tou kampanou suhlasim, ale neviem preco by
knihkupectvo zrovna malo byt strazcom moralky. na to mame hriba, humno a tak :)
miša 07-06-2010 17:17:11
,.,nevie rešpektovať, že niekto má iné záujmy, iné predstavy, iné
hodnoty ako ona,.,
nech sa každý baví na čom chce, nech si každý číta
čo chce a nech si žije po svojom,.,za to, že niekto netúži žiť v lese s
lavičkou na priedomí a napíše poviedku o nevere, neznamení že je
nemorálny človek a nevie, čo je umenie...
ponuka/dopyt
onlyme 07-06-2010 17:13:10
veru gaussova krivka nepusti, a preto su ponuka aj dopyt vecsinou
rovnovazne

ale preco to neplati pre slovensku filmovu tvorbu?
preco svine ktore
nechcu perly vecsinou nedostanu nic a musia zrat zo susednych lavorov :-)

svine
= mainstreamovy divak
zradlo=filmy v ktorych su davkovane mudrosti bez toho aby
sa clovek prestal bavit
perly = psychologicke filmy zo
sucasnosti s umeleckymi
aspiraciami
zrat = zabavit sa napr. navstevou kina
susedny lovor = cesky
film

co sa tyka zabavy typu lud sam sebe, necitat nejaky brak je ovela lahsie
ako nezazriet vsetky tie stupidity ked clovek prepina program alebo otvori
noviny ci magazin, takze narocnost na ignorovanie je uplne zanedbatelna, bodaj
by sa dal vsetok ten odpad tak lahko obist :-)
okata 07-06-2010 13:10:22
nevera je v mode. skoda.
ech
knour 07-06-2010 11:33:08
naco, ludstvo je stale rovnake ide len o moznosti, dnes vie byt kazdy donchuanom
na zoznamke.
skor ma udivuje ze niekto chce robit osvietenstvo pre ludstvo pre
znacnu cast ktoreho je zabavou vydiet nejaku smajdu krepciacu na vcielku maju,
gaussova krivka nepusti, kto chce sa k literature dostane, naco sviniam hadzat
perly.
moc múdrej
riaditeľ zemegule 07-06-2010 10:17:24
presne sem sa to hodí, lebo na rozdiel od .týždňa a podaktorých iných
projektov, Humno od Martinusu nič nepotrebuje a môže si dovoliť vlastný
názor.
no toto
moc mudra 07-06-2010 10:15:41
keby som si precitala v tyzdni, tak chapem, ale tu?
Ivan 07-06-2010 10:00:45
"Nevera je dôkazom, že ľudia, dokonca ani tí najbližší, manželia a
partneri, nevedia, čo je úcta."
Súhlasím!!!
len tolko
oteclev 07-06-2010 09:43:42
ANO
A just si to precitam
Ja 07-06-2010 00:57:34
Nevera je maximalne ponizujuca pre partnera ale hlavne preto, lebo partner je
zvycajne egoisticky narcis ktory sa rad utapa v sebalutosti

Dik za tip
ty dievča
Diáda 07-06-2010 00:08:18
vzala si mi to z úst...len som to nevedela pomenovať, čo mi na tom projekte
vedí

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."