Pohoda 2010 - vynikajúca, ale! PDF Print E-mail
User Rating: / 10
PoorBest 
Written by Juraj Malíček   
Sunday, 11 July 2010 21:00

 

Alebo písať ako všetci ostatní, alebo sa sústrediť na kritiku a kydať si na klávesnicu.

Alebo skúsiť balansovať kdesi na pomedzí, ak sa to vôbec dá, a predovšetkým, snažiť sa nebyť banálny. Lebo tam to po predchádzajúcom, predčasne skončenom ročníku môže zvádzať.

Requiem, Štyri ročné obdobia, ekumenická bohoslužba, pietne miesto so sviečkami, to všetko bolo nádherné takým tým smutným spôsobom. Dôležité sú dve veci, prvá – nebolo to nádherné príliš, žiadny srdcervúci povrchný gýč, lacný a patetický, žiadne emočné vyciciavanie, druhá – zo všetkého toho bolo cítiť, že je to naozaj a osobné, že Pohoda nechce z tragédie nijako zámerne ťažiť, ani na ňu čím skôr zabudnúť a sústrediť pozornosť inam, ale že ju jednoducho prijíma a čo je azda dôležitejšie, vyrovnáva sa s ňou – a toto je to najlepšie slovo – dôstojne.

O pár rokov to bude súčasť mytológie festivalu, súčasť tradície, spomienka na čosi, čo sa síce stalo a nemalo sa stať, ale festival to ani nezničilo, ani nepochovalo, ale urobilo ho to ešte silnejším, ešte uveriteľnejším. Ak by som chcel byť paranoik, mohol by som napísať, že naschvál, ale to zo mňa hovorí temná strana sily a hlavne, neverím tomu.

Cestou na Pohodu sme viedli skvelý rozhovor o globálnej politike, také to inšpiratívne mudrovanie, na ktorého konci som bol už tradične obvinený z toho, že som v samotnom jadre vlastne optimista a idealista, respektíve naivný, dôverčivý blb. Výborne, pokiaľ to znamená, že naďalej budem všetko spochybňovať až dovtedy, kým sa mi nebude zdať, že to vidím číre. Ale poporiadku, hovorili sme, a keď sme skončili, skončili sme pri tom, že dôležité a dlhodobo funkčné sú len systémové riešenia a pri tom, že keď jedna strana tvrdí, že dva plus a sú štyri, a druhá, oponujúca strana tvrdí, že je to päť, neznamená to ešte, že správne je štyri a pol.

Takto vypointovaní prichádzame na Pohodu, a keďže nedokážem myšlienku opustiť len tak, systémové riešenia a štyri a pol rámcujú celý festival.

Keď som bol naposledy na Pohode autom, nenormálne sa na letisku (v tej časti, ako sa prichádza na improvizovaná parkovisko) prášilo. Vlastne úplná blbosť, nepríjemná, ale blbosť. Keď som prichádzal tento rok, neprášilo sa, lebo cisterna predo mnou plochu kropila. Nie príliš, aby nebolo blato, len trocha, aby sa neprášilo. Super!

Keď som stál v kotli, úplne v ohni pod hlavným pódiom, prvý krát tak blízko, že by som aj dopľul na nesympatického frontmana, ak by ma iritoval, všimol som si, že mladík vo veste personálu občerstvuje ľudí minerálkou. Ak to bola jeho práca, super, ak to bola vlastná iniciatíva, znova super, lebo to potvrdzuje to, čo si o Pohode myslím a akosi zhodou okolností je to aj oficiálne stanovisko.

Pohoda je naj, lebo je postavená na ušľachtilej idei, zároveň ale nie je naivná a neverí na žiadny z rovnostárskych ideálov. Preto priťahuje ľudí, ktorí sú si podobní, v čomsi, a priťahuje parazitov, ktorým je v zásade jedno, čo s ňou bude. Ich ambíciou nie je trvalý progres, ale okamžitý profit.

Aby bolo jasné, neverím, že Pohoda je výrazom čírej filantropie, to by zakapala hneď v začiatku, ale verím, že je skutočná v tom zmysle, že ekonomické ukazovatele nie sú určujúce. To znamená, že ak bola voľakedy Pohoda v strate, a možno sa bude také tvrdiť aj teraz a nebude to iba účelová lož, bola v strate preto, že nefungoval normálny vzťah medzi tým, koľko Pohoda stojí a koľko dokáže zarobiť. A to preto, že presne táto Pohoda, takto pohodlná, bezpečná, príjemná, je jednoducho príliš drahá na to, aký môže priniesť zisk. Tak to asi bolo a ak to tak aj je, z môjho uhla pohľadu by bolo fajn, keby to skončilo.

A teraz priamo na rovinu, prvý krát som mal na Pohode permanentný pocit, že platím priveľa a to kazilo všetko ostatné. Ak by som bol skutočne idealista, asi by mi to bolo jedno, sloboda, pohodlnosť a bezpečie sa hotovosťou merať nedajú, ale idealista nie som a preto mi to vadilo. Okrádanie.

Nie kvôli tomu, že veľa míňam, ale kvôli tomu, že veľa míňam za málo, pričom som ten, kto míňa veľa a rád, priamo rád za veci platí, lebo si ich potom lepšie užije. Mrzí ma, že sa pri tom mocem tak dlho, ale chcem, aby sme sa právne pochopili, lebo je to dôležité. Toto nie je o malichernosti, ani o lakomstve či sporovlivosti a nie je to ani o nedostatku, je to o nepomere. Lebo ak numericky vyčíslená hodnota jedného langoša – logistika, suroviny, práca a všetko ostatné, plus zisk, lebo zadarmo sa to robiť nesmie, zodpovedá tej cene, ktorú ten langoš na Pohode stál, sme absolútne v riti. Civilizácia je v riti, to viem, Pohoda bola miestom, kam som si od toho chodil oddýchnuť. Tento rok sa to nepodarilo, ak ceny skutočne zodpovedali službám, je koniec. Nebudem nakupovať inde, nebudem si nosiť vlastné jedlo, nechcem systém prekabátiť, chcem aby fungoval. A dobre, ak je to naozaj jeho cena, zaplatím, ale chcem to vedieť.

Pohoda bola miestom, ktoré má blízko k ideálu – idealizovaný obraz sveta v malom, v ktorom by som rád žil. Tento rok sa čosi z toho ideálu vytratilo, lebo ak ceny na Pohode vyjadrujú, koľko skutočne ten ideál stojí, je to jednoducho priveľa. Aj na ideál, ktorý z celkom pochopiteľných dôvodov MUSÍ byť drahší ako realita.

Na jednou zo stánkov som zahliadol Lasicov verš, „len keď máme plné bruchá, môžeme vnímať umenie“ a v svetle a tieni Pohody som si ešte výraznejšie uvedomil, že na jeho platnosti nie je ani nič zlé, ani nemorálne. Nie vtedy, ak k tomu vnímaniu umenia potom, čo sa zasýtime, skutočne dôjde.

A tu som sa ocitol na tej Pohode, ktorú si pamätám z minulých rokov. Sýty, za neprimeranú cenu, ale sýty, vychutnal som si z line-upu čo najviac. Pohoda ho ešte nemala silnejší, aj tu sa mi žiada spochybniť trolinka status a dôležitosť interpretov, ale to bolo pred, nie po.

Ian Brown sa prvé tri piesne do nich spevom netrafil ani raz, od štvrtej akoby prestal spievať falošne, alebo už som si zvykol a bolo to skvelé, aj Scissor Sister, múm, Leftfield a všetko ostatné, čo som plánoval vidieť, videl som, odskákal a odstonal priamo pod pódiom, spomínať ale budem na veci, čo som vidieť a počuť neplánoval, ale stalo sa, videl a počul som, nie z kotla, kde je každá hudba super ale s odstupom a z diaľky a napriek tomu na ne tak skoro nezabudnem.

Polar Bear, predovšetkým bubeník s asymetrickým afrom, obrovským, nádherný chlapík. Naháňačkový free jazz kapely znel ako ilustratívny doplnok k jeho image. Kazety, česká kapela, na ktorú som zablúdil kvôli názvu a zostal kvôli uhrančivým textom a nevyrušujúcej elektronike a do tretice Juliette Lewis, ktorá ma na rozdiel od vyššie spomenutých prekvapila veľmi nepríjemne. A to som nič nečakal. S Lewiskou na Pohode totiž prestalo platiť jedno z imaginárnych pravidiel, ktoré sa mi k festivalu viažu.

Nikdy nezavolajme len meno, vyhasnutú autoritu môžeme, velikána za zenitom tiež, ale len meno nie. A Lewiska je len meno, navyše meno herečky, nie speváčky, ani hudobníčky, pričom paradoxne, najzmysluplnejšie zneli veci z jej albumu. Bolo ich veľmi málo, ťažisko tvorili coververzie. Hanba.

Inak superlatívy, ktoré k Pohode patria, stále platí, že ide o festival, ktorý nemá obdoby. Preto nesiem tie veci, navyše veci, na ktoré organizátori nemajú priamo bezprostredný vplyv tak ťažko. Dúfam len, že si svoj festival nenechajú ukradnúť a skúsia nájsť systémové riešenie. Aj keby sa mali spriahnuť s normálnymi značkovými fastfoodmi.

 

Tri skvelé unavené dni.



 

 

pošli na vybrali.sme.sk
Share on Facebook

 

Súvisiace články

 

Komentárov
Pridať Nový
Pridať komentár
Meno:
Email:
 
Názov:
Please input the anti-spam code that you can read in the image.
 
dudu 24-07-2010 14:39:49
mne tam chýbala živelnosť, takže si najdem niečo menej štylizované...
knour
Alergen 19-07-2010 17:33:02
Jo, akurat to nie je podvod, je to legalne. Kto chce doklad, dostane samozrejme
paragon.
to alergen
knour 17-07-2010 10:22:31
prevelike, kamkolvek sa clovek pozrie, vsetko na pohode je drahe a kazdy je v
strate :DD
strata, to bude nejaky pohodovy syndrom :D


odhliadnuc teda od
toho ze akosi mi unika konzistentnost tych moralne vznostnych kazani pohode
imanentnych s tym bezproblemovym akceptovanim podvodu, ale co cakat od oviec :DD
knour
Alergen 17-07-2010 00:35:30
to je prekvapko, co? :)
knour
to alergen 15-07-2010 12:00:04
trebars zakon 178/1998 Z.z. o podmenkach predaja, tak ma poucte nie som
svetaznaly.
odhliadnuc od toho ak som spravne pochopil vas prispevok, cesky
bufetar moze zarobit lebo moze ojebavat na daniach?
to knour
Alergen 14-07-2010 21:16:24
evidentne ste v zivote prevadzkovali viac bufetov ako a mate v merku aj danove
zakony celej EU, takze sa nad Vasim "lol" nebudem dalej pozastavovat :)
prečo českí bufertári
druk 14-07-2010 13:35:49
lebo všetci slovenskí boli v tom čase v Detve na folklórnych
slávnostiach.
Mimochodom pivo aj kofola tam boli za 1,00eur/polliter,
základný lángoš 0,90, s prílohami do 1,50eur
Lucisha 13-07-2010 14:34:14
Presne tak, len za tu Juliette ta musim zdrbat.:-) Mne sa pacila, poznam jej
album, spieva dobre, show vie urobit, co este treba? Ved pohoda, nie?;-)
2 figuurka
xorxee 13-07-2010 13:43:17
ticho dufam, ze narok bude v rovnaokm termine nejaky top-, expres-, funradio-
alebo iny fest, mozno pojdu tieto exemplare relaxovat na desmod a smatanovu.
alebo si treba zvyknut.
pokial ide o toho gonzalesa - uz som zazil vselijake
situacie na koncertoch, tiez som x-krat preskakoval alebo sa musel pretlacat,
cize mam dost pochopenie. ale ked tlupa cucoriedok pride 10-15 minut pred
ocakavanym koncom koncertu a silou - mocou sa musi predrat cez stred sediaceho
davu, aj ked sa da postat o kusok dalej a pocuvat tam, prestavam chapat. a
nekecam, nechapali sme viaceri. ak by len prechadzali, mohli to obist popri
stankoch vzadu, sice obchadzka tak 200 metrov, ale urcite by na druhej strane
boli rychlejsie. ale bolo to poucne, odvtedy som sa vzdy zapichol tak, aby som
sa podobnym veciam vyhol.
to alergen
knour 13-07-2010 12:40:18
lol, s tou exteritorialitou ceskych bufetarov si pobavil, mozes pisat na
SOI.
jedine co bez pokuty mozu je chodit vo frote ponozkach v sandaloch
ech
knour 13-07-2010 09:05:04
juraj, nejako vam ta rovnica nesedi
na jednej strane nie lacny listok plus ojeb
stankarov ( giganticky jahnaci kebab na viedenskom markte stoji vraj 5 eur, hoci
je mi jasne ze maso v rakusku je daleko lacnejsie ako sojova drt na sk a stankar
urcite neplati prenajom viedni) ale co by clovek neurobil pre miska, ze, a to
vsetko vykupene honorarmi pre ackovych headlinerov :)))
aby to pre ovce bolo
prezutelne, tak si to primaluju ciro logickym romantizmom ako misko budocorocnu
stratu financuje z tej minulorocnej :))
co dodat, janko kral by vam vo svojom
najromantickejsom obdobi zavidel :))
Časovač 13-07-2010 09:02:06
K nazoru "hufy pochodujuce pri gonzalesovom
koncerte ktoviekam
pomedzi
sediacich ludi, ktorych mohli obist ...", toto je podla mna najvatsi
problem Tesco stage, vylozene zle umiestnenie, prejavuje sa to hlavne neskor
vecer pri headlineroch. Kazdy rok sa cez obecentstvo prediaraju davy oboma
smermi. Vrcholom bol tento rok presun "hovnocucov" vecer pocas koncertu
Sharon Jones tusim. Chapem robia si svoju robotu, ale ked organizatori myslia
pomaly na vsetko, tak nech sa snazia riesit aj toto. A este nieco dost
podstatne, tento rok sa zvysil vyskyt arogantnych SBS-karov. Normalne
upozornovat asi nevie nikto z nich, kazdy len arogantne steka a niekedy prida aj
sarkasticku poznamku na adresu navstevnikov. Dat im do ruky obusky, tak si najdu
na 100% dovod niekoho udriet.
xorxee
figuurka 12-07-2010 19:15:01
ad ludia:
ano, suhlas, bohuzial. 1x som zaznamenal na pohode kokotov (najma vo
stvrtok, later uz bola asi vacsina indisponovana .-). moj osobny dohad je taky,
ze sa o pohode vdaka minulemu roku dozvedeli aj citatelia noveho casu a rozhodli
sa prist obsmrdat. smrt pritahuje. a teda kecy na koncertoch rovno pri uchhu,
vulgarne pokrikovanie vsade a mimo akykolvek kontext, sacanie sa v dave. + jeden
vykradnuty stan a jedno vykradnute auto. prihod na sedem ludi az az.
najzalostnejsie je, ze tychto kazisvetov tam zjavne nebolo vela (200-300?) ale
stacilo to. mimochodom, po case som ich spolahlivo rozoznaval z dostatocnej
vzdialenosti. kokoti odpohladu. este ze tak. pevne verim, ze si to neuzili a
viac nepridu

ad gonzales, tak to pr. "hufy pochodujuce pri gonzalesovom
koncerte ktoviekam pomedzi
sediacich ludi, ktorych mohli obist" ...no,
nemohli. chose mal megauspech a tak ludia sedeli uplne vsade (na trave az po
stanky). lez bola tma a nebolo to vidiet. spatne hodnotene, ked sme cheli ist na
oblubene miesto: od podia vpravo, mali sme to vzat skrz dav, bolo by to lepsie
riesenie, pardon. dufam, ze akurat my dvaja sme nikomu nestupili na otlak :-)
noznicka 12-07-2010 18:02:23
tento rok sme boli prvy krat a to hned s dietatom a bolo to vyborne. kedze som
nemala ziadne ocakavania a sla som tam hlavne zo zvedavosti, prekvapila ma
vyborna atmosfera, organizacia a odteraz som tiez pohoda - pozitiv.
som kazisvet
xorxee 12-07-2010 16:03:58
ale tento rok som si zobral aj trochu vlastneho jedla. vdaka tomu som do seba
nemusel cely cas tlacit vsetky tie ciganske a klobasy ako po minule roky.

tento rok sice ceny isli hore, ale bol som spokojnesji - jedlo sa kvalitativne
zlepsilo, aj kavu som konecne dostal dobru, aj cena bola normalna (btw vsetko u
ceskych predajcov, som rad, ze tam zacali prevazovat nad slovenskou
"sedlacou" s ciganskymi s masom z metra a gumenym pecivom), s tymto som
konecne nemal problem.
co nastvalo mna, boli ludia. mozno som len starsi a
ufrflanejsi, ale tolko obsranych zachodovych dosiek, ludi mociacich kade tade
(vrcholny bol chlapik, co o tretej rano ocuraval stenu sprchoveho stanu),
pripadne tie hufy pochodujuce pri gonzalesovom koncerte ktoviekam pomedzi
sediacich ludi, ktorych mohli obist, ludia hulakajuci o banalnych blbostiach,
ked vsetci naokolo chceli potichu pocuvat - nejake to bolo o (pre mna asi
kriticky)kusok bezohladnejsie, ako som si na Pohode zvykol. a nie som sam s
tymto pocitom, ako som pocul.
ale hudba velmi potesila - brown neodohral az
tak dobre ako som cakal, do prvej trojky mojich zivotnych koncertov sa nezaradi,
ale potesil. ako mimona ma potesili mum, kira, gonzales a najviac asi xx. aj ked
suhlasim s casovacom, ze ich mohli prehodit s leftfieldom, takuto hudbu cim
neskor, tym lepsie.
ceski bufetari
Alergen 12-07-2010 15:54:18
Je to simple. Slovensky bufetar s kasou ma pri poplatkoch, ktore berie Pohoda
problem zarobit. O to viac, ze tento rok predavala Pohoda vsetko pivo a kofolu
vo vlastnej rezii. Cesky bufetar nemusi mat kasu, takze to ma podstatne
jednoduchsie.
Časovač 12-07-2010 15:47:18
Ceny za jedlo sa mi zdali byt len o trocha vyssie ako po minule roky maximalne o
20%, co je rovnako ako pivo. Ano, boli vysoke, ale stale sa utvrdzujem tym, ze
ked som pred 2 rokmi navstivil len zo zaujimavosti festival Orange Leto, tak tam
boli ceny na tej urovni ako ma dnes Pohoda. Holt, chceme Pohodu musime platit.
Ale aj tak, velmi pekne stravene dni, pocasie vyslo paradne, dramaturgia sa
menila len malo a videl som skoro vsetko co som chcel. Inak co hovorite na
koncert The XX? Podla mna na Bazant stage nepatrili, a ked, tak mali byt pred
nimi Leftfield. Bolo to prilis komorne a smutne.
festfood
mato 12-07-2010 15:42:46
Tak tak, ceny za jedlo boli trosku "over", najma teda vzhladom na
kvalitu. Tiez sa mi zdalo, ze minuly rok bol vyber jedla pestrejsi. Inak bez
vyhrad, Pohoda bola o5 raz vyborna. Len otazka na okraj: vie niekto, preco
catering Pohody zabezpecuju takmer komplet ceski "bufetari"? Nic proti
nim, len cisto zo zvedavosti sa pytam, ci je s tymi slovenskymi nejaky problem,
ci co...zeby prave tie vysoke poplatky? Hm...?
Kúzlo nechceného?
LAS0 12-07-2010 15:38:18
"..., že dva plus a sú štyri." Pre mňa je to jednoznačne politický
výrok - i s tým, že sa dá o tej štvorke diskutovať a posunúť ju k štyri
a pol :-D
ceny
Alergen 12-07-2010 15:22:38
Pohoda sa tento rok celkom spravne rozhodla, ze nebude v strate a tomu
zodpovedali aj ceny. Ceny nie len pre navstevnikov, ale aj pre prevadzkarov
gastra a inych sluzieb. 2E za hotdog sice zneju strasne, ale rovnako strasne
boli aj poplatky, ktore si Pohoda pytala za prevadzku. Za menej sa to jedlo
jednoducho vacsinou predavat nemohlo a aj tak nie vsetci prevadzkari gastra
zarobili.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."